چکیده:
درکشورهای آمریکایلاتین طی دهههای1960و1970 جریانی از الهیات درکلیسایکاتولیک شکلگرفت که بواسطه جهتگیریش برآن نام اِلهیات رهاییبخش نهاده شد. مضمون اصلی این الهیات عطف توجه به مسایل فَقر و تُهیدستی اکثریت عظیم مردم آمریکای لاتین و سلطهپذیری و وابستگی کشورهای این منطقه بود. بسیار جلوتر از این بهشیوهای مشابه در کشورهای اسلامی بویژه کشورِما نهضتی در بیداری و اصلاح دینی شکلگرفت که اساساً در میان متفکران دینی و حوزههای علوم دینی شکوفا شد و رشدکرد که میتوان آنرا نیز الهیات رهاییبخش تعبیرکرد. پرسش این مقاله آناست که چه تشابهاتی بین ایندو جریان قابل مشاهده است و بویژه وجه مهم تمایز الهیات رهاییبخش شیعی با اِلهیات رهاییبخش آمریکای لاتین را چگونه میتوان تبیین کرد?(مسئله). این تحقیق با مطالعه ایندو جریان و تأمل درباب آنها، این فرضیه را قابل طرح دانست که باوجود تشابهات بسیار میان ایندو، اِلهیات رهاییبخش شیعی بهسبب مختصات وجودشناسیاش که معطوفبه نظام ولایی وسرانجام ولایت ظاهری و باطنی فقیه است، از شرایط منحصربهفردی برای تبدیلشدن بهیک ایدئولوژی انقلابی برای بَسیج عمومی جهت تحقق عَملی آرمانِ رهایی برخوردار است(فرضیه)؛مقاله با رویکرد تحلیلی و تکیهبر رهیافت اِنتقادی به اثبات این دعوی پرداخته است(روش).
: 1960 and 1970s witnessed rise of an important movement by Latin American Christian priests that has been called «Liberation Theology». The main proposition of this Theology was to promote liberation of the poors from their distressing situation and Latin American countries from their dependence on Imperialistic dominance and oppressions. Many years before this Islamic Nations had began similar movements with same cause and same goal. This movement too has been promoted by Clerical leaders and Islamic thinkers. This article tends to pose this questions that what similarity and differences may be funned between this Christian and Islamic liberating movements with a special view on Shiite liberation movement. This article will argue on the hypothesis that the Shiite liberation theology due to itʹs anthological and epistemological characteristics which centers on the doctrine of «Universal Velayat», a Doctrine that relates god’s sovereignty on the universe to «Velayt Fagih» on the subjects (cunderer guardianships) has a unique potential for becoming an ideology which can mobilize public movement for national and social liberation. In the article we will argue for this clam with an analytical- critical approach.