چکیده:
بخش آغازین رمان که ما از آن تحت عنوان پیشگویه یاد میکنیم، شالوده و اساس متن است. پیشگویه جایی است که صدای روایی شروع به ظاهر شدن در دنیای خیالی داستان میکند. از سوی دیگر این رابطهای که توسط پیشگویه بین خواننده و متن ایجاد میشود، محکوم به این است که سرانجام در جایی که همان بخش پایانی یا خاتمهی متن است قطع شود، در نتیجه بخش پایانی نیز دارای اهمیتی استراتژیک است زیرا دربرگیرندهی زمان-مکانی است که خواننده از متن جدا میشود. در این بررسی برآنیم تا بخشهای آغازین و پایانی رمان حرفهایی که نگفتیم نوشتهی مارک لوی را مورد مطالعه قرار دهیم. میخواهیم بدانیم نویسنده از چه مکانیسمها و تکنیکهایی جهت پردازش این دو جایگاه استراتژیک استفاده کرده است؟ ساختار این رمان مانند چرخه است، به همین دلیل بررسی چگونگی شکلگیری داستان و چگونگی پایان آن بسیار جالب بوده و پیوندهای میان این دو قسمت رازهایی را درباره جایگاه شخصیتها و حضور آنها در شکلگیری داستان آشکار میکند. لذا ابتدا مبانی روششناختی و توضیحاتی درباره مفهوم پیشگویه و خاتمه ارائه کرده و سپس به تحلیل متن میپردازیم. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نویسنده با بکارگیری تکنیکهایی نظیر داستان-پردازی فوری و شروع در میانهی رویدادها خواننده را مستقیما وارد داستان کرده و سپس با بهرهگیری از تکنیک معمای متن خواننده را ترغیب به ادامهی خوانش مینماید. بهعلاوه، شباهتهایی که بین پیشگویه و خاتمه مشاهده میشود، بیانگر مهارت نویسنده در بکارگیری بازیهای زبانی در پردازش دو آستانهی آغازین و پایانی داستان است.
The beginning section of the novel,"incipit", is the basis of the text. The incipit is where the narrative voice appears in the imaginary world of the story. This relationship, created between the reader and the text, is condemned to be discontinued in the final section of the text, thus, the closure has also strategic significance because it involves time-space where the reader is separated from the text. In this study, we are going to study the incipit and the closure of the novel All those things we never said, by Marc Levy. We would like to know what mechanisms have been used by the author to process these two positions? The structure of this novel is like a cycle, that is why it is interesting to study how the story takes shape and how it comes to an end. The links between these two positions reveal secrets about the presence of the characters in the formation of the story. We present, first of all, methodological bases and explanations on the notion of incipit and closure and then we proceed to an analysis of the text. The results of this research show that the author, using techniques such as in medias res, brought the reader directly into the story, then used the technique of enigma of text to encourage the reader to continue reading. The similarities between the incipit and the closure show the author's skill in using the language techniques in the treatment of the incipit and the closure.