چکیده:
سخنان متناقض پولس دربارۀ شریعت درنامههایش، متفکران را به بحث در این باره وا داشته است. مسأله این است که پولس با آنکه خود، فریسی متعصب و شریعت مداری بوده و اعتقاد داشته که شریعت روحانی و مقدس است و همۀ -شریعت باید انجام شود، موضوع آزادی از شریعت را مطرح میکند و تصریح میکندکه هیچکس با اعمال شریعت پاک و درستکار شمرده نمیشود. در اینجا این سؤال مطرح میشودکه اگرکسی با اعمال شریعت پاک و درستکار شمرده نمیشود، پس چرا خداوند شریعت را عطا کرد؟ به نظر میرسد راز نگاه منفی پولس به شریعت در پاسخ او به این سؤال نهفته است. پولس معتقد است که اعمال شریعت، ثمرۀ ایمان و نشانۀ نجات هستند ولی بدون ایمان نجات بخش نبوده بلکه سبب محکومیت و هلاکت ابدی میشوند و غضب الهی را بیشتر برمیانگیزند. بنابراین او، دراین باره که چگونه انسان میتواند پاک و درستکار شمرده شود و نجات یابد، همواره گفته است: «از طریق مسیح» و «نه بهوسیلۀ اعمال شریعت». بحث پولس در اینجا علیه شریعت نبوده، بلکه بحثی بسیار خاص و نیازمند تبیین است. در این مقاله به بررسی دیدگاه پولس دربارۀ شریعت و رابطۀ آن با نجات به روش توصیفی- تحلیلی پرداخته میشود.
Paul's contradictory view about law has provoked Christian thinkers to argue and dispute about it. Although Paul was from a Pharisee background and considered the religious law sacred and binding but he propounds the case of redemption from the curse of the law, and asserts that no one justify by law. Here the question is if no one can justify by law, why did God originally give us the law? It seems that the secret of the Paul's negative view about law is concealed in this question. If it is asked how one can be justified? Paul always says that "by Christ" and "not by law". Therefore, the only requirement to enter the community of believers is the faith in Christ, not acceptance of the law. But he emphasizes that after coming into Christian life, a Christian should act according to the divine commandments. So, it must be said that Paul was not against the law. In this article, Paul's view about religious law and its connection with salvation is surveyed in a descriptive- analytic method.
خلاصه ماشینی:
٢ از اين رو، پولس با وجود پايبندي به ده فرمان و احکام تورات ، در تبليغ خود براي غيريهوديان به روح شريعت دعوت کرد و نسخ برخي احکام ظاهري يهود را اعلام نمود(غلاطيان ١٣/٣؛ روميان ٢١/٣-٢٢) پولس تأکيدکرد که نجات ازطريق شريعت نيست ، بلکه تنها با ايمان به مسيح است .
٤ آنها با توجه به سخنان پولس بيان کردندکه شريعت آييني و مدني، بعد از صعود مسيح منسوخ شده (غلاطيان ٢٤/٣) و شريعت اخلاقي چون مربوط به نجات نوع انسان بوده ، باقي مانده (روميان ١٩/١، ١٢/٢-١٥) و بر مردم همۀ زمان ها واجب بوده و مسيح آن را استوار نموده و انجام داده است .
براي فهم عبارات پولس دربارة شريعت در غلاطيان ، بايد دو نکته را به خوبي بدانيم : يکي اين که موضوع غلاطيان اين نيست که آيا انسان ها، که کاملا فريب خورده اند، ميتوانند با اعمال نيک ، شايستگيکافي را براي پاک و درستکار اعلام شدن درداوري، به دست آورند يا خير؛ بلکه بحث درمورد شرطي است که يونانيان براساس آن در قوم خدا واردميشوند.
, "Works of Law in Paul", Novum Testamentum, Publshed by: Brill,1985, vol.
Law in the Epistles", The International Standard Bible Encyclopedia, Published by Wm. B.
-Hubner, Hans, Riches, John, Law in Paul's Thought, Published by T&T Clark International A Continuum Imprint The Tower Bulding, NewYork, 1986.
, "Works of Law in Paul", Novum Testamentum, vol.
-Tyndale, William, Paul and the Law (1Corinthians 15/1-4; Romans 4/4 -5), Printed by: Don Samdahl, 2015.