چکیده:
اسطورهشناسی، از زیرشاخههای نشانهشناسی مطرح در نظریه رولان بارت است که به تحلیل شیوه ارسال پیام و اهداف ضمنی در رمزگانهای فرهنگی متن میپردازد. در پژوهش حاضر با تکیهبر نظریه بارت، با روش توصیفی-تحلیلی به تحلیل چهار سوره نازعات، عبس، شمس و تین پرداختهشده تا برخی اهداف و ایدئولوژیهای پنهان در پشت داستانهای آن روشن شود. برایناساس، داستان موسی و فرعون، ماجرای نادیده گرفتن درخواست نابینای معرفتجو، داستان قوم ثمود و پی بریدن شتر سفارششده حضرت صالح (ع) و درنهایت، داستان کوه سینا و سخن گفتن خداوند با موسی (ع) بهعنوان رمزگانهای برجسته فرهنگی در این چهار سوره شناخته شدند. چنین نتیجهگیری شده است که این داستانها غالباً درس اخلاق و خودشناسی را در ضمن خود دارند: سوره نازعات، پیام دوری از غرور و پیروی از هوای نفس را دارد؛ سوره عبس، امربهمعروف را بر اساس درخواست و احساس نیاز انسانهای طالب حقیقت سفارش میکند و نه بر اساس تمایلات شخصِ آمِر بهمعروف؛ سوره شمس انسان را از پیروی راه اکثریت جامعه بر حذر داشته و خواهان استقلال شخصیتی و عقیدتی تکتک افراد جامعه بدون تأثیرپذیری از دیگران است و سوره تین نیز حضور در طبیعت بهویژه کوهساران را برای ارتقاء سطح بینش و ادراکات انسان لازم دانسته و آن را عاملی برای خودشناسی و بازنگری در اعمال و رفتار خویش با دیگران معرفی کرده است.
Mythology, a sub-branch of semiotics as theorized by Roland Barthes, analyzes the style of sending messages and the implicit goals in the cultural codes of a text. This study adopts a descriptive-analytical approach to analyze An-Naziʻat, Abasa, Ash-Shams, At-Tin surahs in order to decode the implicit goals and ideologies they contain. The story of Musa and Firaun, the story of ignoring the request of the blind seeker of knowledge, the story of the Thamud and cutting the hamstring of the camel loved by prophet Salih (AS), and finally Mount Sinai and God’s speech with Musa (AS) are identified as the four prominent cultural codes in these surahs. It can be concluded that these surahs are imbued with moral instructions and self-realization: An-Naziʻat preaches avoiding pride and one's following carnal desires; Abasa urges virtue based on the request and need of people who seek the truth, not based on the personal inclinations of the preacher; Ash-Shams asks people not to follow the majority of the society and highlights individual and ideological independence of each member of the society without being influenced by others; and At-Tin recommends visiting the nature, particularly mountains, as necessary to improve the level of human insight and perception as well as a factor for self-realization and reconsidering one’s interactions with others.