چکیده:
استنادا إلی منظور النصیة المتفرعة، فمن الممکن البحث عن تأثیرات ضمنیة لعمل أدبی فی أی عمل أدبی آخر، ویمکن مقارنة کل نص بنصوص مماثلة. لهذا السبب، یحظی مفهوم النص التشعبی بمکانة خاصة فی مجال التحلیل المقارن للنصوص. تتمتع بعض قصص "الشاهنامة" لأبی القاسم فردوسی أیضاً بإمکانیة خاصة فی مجال التحلیل من وجهة نظر النص التشعبی، بما فی ذلک قصة "نوشزاد"، ابن خسرو أنوشیروان، والتی تشبه إلی حد بعید قصة "إسفندیار"، المحارب الشهیر من الشاهنامة. لذلک، حاولنا فی هذا البحث شرح جوانب تأثر فردوسی فی کتابة قصة نوشزاد بقصة اسفندیار باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی. علی الرغم من أن قصة إسفندیار کذریعة فی هذا البحث لها حجم أکبر من قصة نوشزاد کنص ما بعد، إلا أن هذه القضیة مقبولة من وجهة نظر نظریة جینیه عن النص الغائب. تشیر نتائج البحث إلی أن أهم جوانب تأثّر النص الحاضر بالنص الغائب، والتی تشیر إلی تشابه القصص التی تمّت دراستها فی هذا البحث، هی: السمات المشترکة لشخصیات القصتین، عناصر القصة نفسها (السجن، التدین، السعی وراء السلطة، إلخ)، الموت والصور المتعلقة بالموت، النهایات المتماثلة لإسفندیار ونوشزاد.
Based on the perspective of hyper-textuality, it is possible to search for minor and hidden effects of another work in any work, and each text can be compared with similar texts. For this reason, pre-textuality finds a special place in the field of comparative analysis of texts. Some stories of Ferdowsi's Shahnameh have also a special capacity for the study of hyper-textuality, of which is the story of Noushzad, the son of Khosrow Noushin-Ravan, which is very similar to the story of Esfandiar, the famous warrior of the Shahnameh. So, this research is an attempt to explain the aspects of Ferdowsi's influence in writing Noushzad's story from Esfandiar's story using the descriptive-analytical method. Although in this research Esfandiar's story as a pretext longer than Noushzad's story as a post-text, this issue is accepted from the point of view of Genette's theory of hyper-textuality. According to the results of the research, the most important aspects of the impact of the post-text on the pre-text, which indicate the similarities between the stories studied in the current research, are: the common characteristics of the two stories characters, the same story elements (imprison, religiousity, authoritarianism, etc.), death and the images related to death, similar to Esfandiar and Noushzad.