چکیده:
هدف: طاغوت یکی از مفاهیم اصلی در تربیت قرآنی است که کفر نسبت به آن، بر ایمان به خدا مقدّم شده است. از این رو در این پژوهش، با هدف مشخص ساختن مفهوم طاغوت در قرآن و چگونگی موضعگیری انسان در رابطه با آن، آیات قرآن بررسی شدند. روش: در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی باردن، ابتدا شبکۀ مفهومی طاغوت بیان شده و متناسب با آن، آیاتی به عنوان واحدهای تحلیل مشخص شدند. سپس این آیات در سه مقولۀ بُعد هستیشناسی طاغوت، بُعد انسانشناسی طاغوت و بُعد ارزششناسی طاغوت، تقسیمبندی و تحلیل شدند. یافتهها: بر خلاف اینکه در فرهنگ عامه، طاغوت به عنوان مفهومی جامعهشناختی مطرح میشود؛ قرآن طاغوت را از نگاه هستیشناسی، انسانشناسی، ارزششناسی و جامعهشناسی مورد بحث قرار میدهد. نتیجهگیری: منشأ طغیان، نفس و خواستههای نفسانی است که خود را در آنچه دارد، بینیاز از خدا پندارد و در نتیجۀ این استغنا، سرکشی کرده و حدود الهی را زیر پا بگذارد. ولایت طاغوت در مقابل ولایت الهی قرار دارد و میتواند پیروان خود را از نور به تاریکی سوق دهد و موجبات گمراهی آنان را فراهم آورد. از این رو، لازم است در تربیت قرآنی ابتدا نسبت انسان با طاغوت، در قالب کفر به آن مشخص شود.
Objectives: : Taghut is one of the main concepts in the education of the Qur'an, according to which disbelief is prior to belief in God. Therefore, in this study, with the aim of determining the concept of Taghut in the Qur'an and how man takes a position in relation to it, the verses of the Qur'an have been studied. Method: In this research, with the method of qualitative content analysis, first the conceptual network of Taghut is expressed and according to it, verses are identified as units of analysis; these verses are then divided and analyzed into three categories: the ontology dimension of Taghut, the anthropological dimension of Taghut, and the value of Taghut dimension. Results: The research findings show that contrary to popular culture, Taghut is a sociological issue; The Qur'an discusses Taghut from the point of view of ontology, anthropology, arithmetic and sociology. Conclusion: The source of rebellion is the soul and carnal desires that consider themselves needless of God in what they have, and as a result of this deprivation, they rebel and violate the divine limits. The province of Taghut is opposite to the divine province and can guide its followers from light to darkness and lead them astray. Therefore, in Qur'anic education, it is necessary to first determine the relationship between man and Taghut in the form of disbelief.