چکیده:
اسطورهها معرف هویت یک کشور هستند و مورد توجه عوام یا خواص آن منطقه و یا جامعه جهانی میباشند. این داشتههای فرهنگی، دارای کارکردهای گوناگون بوده و ممکن است همچنان پس از گذشت سالها ویژگیها و تاثیرات فرهنگی و ملی خود را در محیط حفظ کرده باشند. اسطورهها هدایتکننده، کنترل کننده و جریان ساز هستند. از طرفی اسطورههایی در آثار مکتوب، شفاهی یا تصویری فرهنگهای بیگانه مشاهده میشود که بسیار شبیه به اسطورههای خودی است. از این روی شناخت و آشنایی آنها مورد نیاز و توجه مردمان، زمامداران و اندیشمندان است. سیر تاریخی و تحلیلی این شناسایی به دو جریان اسطورهکاوی و اسطورهسازی رهنمون شده است. ایران و چین با داشتن تمدنی کهن، دارای اسطورههای گوناگونی میباشند که مورد توجه فیلمسازان و شرکتهای تولید انیمیشن غربی هستند. اسطوره چینی مولان یکی از این نمونههاست که توسط شرکت آمریکایی دیزنی ساخته شده و با اسطوره ایرانی گردآفرید شاهنامه فردوسی شباهت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدفی کاربردی، اسطوره مولان و گردآفرید را واکاوی و بررسی میکند و مسئله اصلی آن نقش و تاثیر اسطورههای کهن و جدید در هویت نمایی و هویت سازی ملی است. روش تحقیق کیفی با رویکردی بینامتنیت و اسطورهای و بر مبنای نظر اسطوره سنجی و اسطوره کاوی ژیلبر دوران و براساس منابع کتابخانهایی و آرشیوهای صوتی تصویری میباشد. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که انیمیشن دارای قابلیتهای بیانی مختلف در فرم و محتوا است که با استفاده از الگوهای فیلمنامهنویسی با رهیافت اسطورهسازی، قادر است خالق روایتهای اسطورهای جدید و همسو با نگرشهای مدرن باشد.
Myths are the identity of a nation and it is noteworthy to its own nation’s people and the international community. These cultural assets have various applications and might have preserved their cultural and national features in society over passing years. Myths are directors, controllers and flow makers. On the other hand, there are some myths in foreign literature, verbal or visual cultures that are similar to our myths. Legends, anecdotes and tales are a reflection of people’s life which in turn represents their experiences. For millennia, humans have believed that everything in the world around them is alive and, above all, aware of what’s going on. The mythical structure is classic and formal technique that has affected researchers and scenarists in the fields of animation. Although the major part of this journey is the same for all humans and we are shared in facts of birth, growth and death, we possess different cycle, rhythm and needs. That’s why knowing and getting familiar with them is a must for the people and intellectuals. The process of cultural and historical recognition leads us to two mainstreams of mythology and mythography. Iran and China, by having an ancient civilization, have various kinds of myths that western film-makers and animators are interested in. In this regard, the researcher has purposefully selected the films “Mulan”,”Gordafarid”. The Mulan myth is one of them which is used in animation by an American company (Disney) and has similarity with Iranian myth called Gordafarid. The present study aims at analyzing Mulan and Gordafarid myth and its main focus is the substantial role of old and new myths in portraying and characterizing the national identity. The method of survey is qualitative with a descriptive and historical approach and based on library resources and audio-video archives.