چکیده:
انجمن هنری خروس جنگی که در سال 1327 با هدف ایجاد نهضتی نوگرا در هنر ایران تأسیس شد، در تلاش بود متناسب با فرآیند مدرنیزاسیونی که در قالب پروژة حکومتی در کشور جریان داشت و بنابر اقتضائات جامعة در حال مدرن شدن، آثار هنری را نیز تحول دهد؛ هرچند توجه اعضا به فرهنگ عامه و فولکلور، علاوه بر هنر سنتی و لزوم نوسازی از پایین، خروس جنگی را فراتر از نوسازی دولتی برد. اما با وجود تأثیر این انجمن بر هنر مدرن ایران، آرا و آثار ایشان هیچگاه به شکل نهضت هنری منسجم مورد بررسی قرار نگرفته است. از این رو سئوال اصلی این پژوهش به چگونگی مدرنیزاسیون فولکلور در تعریف انجمن از هنر و تئاتر ملی میپردازد تا ویژگیهای نهضت خروس جنگی مشخص شود. در همین راستا حسن شیروانی، عضو تئاتری انجمن نیز پایهریزی مکتب تئاتر ملی را مطرح کرد. کاربرد تمهای فولکلوریک، ایدههای فلسفی عرفان ایرانی، سمبولیسم، ویژگیهای فرمی ادبیات و نمایشهای سنتی ایران چون نقل نمایشی و روایت در روایت، با در نظر گرفتن وضع کنونی زندگی مردم و روح زمانه، در کنار بکارگیری آخرین دستاوردهای نظری هنر جهانی، مهمترین عناصری هستند که شیروانی در تعریف تئاتر ملی بر آنها تأکید میکند. اطلاعات پژوهش از منابع کتابخانهای و به ویژه مطالب چاپشده در نشریات انجمن، گردآوری شده و به روش توصیفی، پس از ارائة تعاریفی از مدرنیزاسیون، فولکلور و تئاتر ملی، و معرفی انجمن و تعریف آن از هنر ملی، در نهایت با ارائة نمایشنامههای شیروانی، به مسئلة نوسازی فولکلور در تئاتر ملی پرداخته شده است.
During Iran’s modernization era, when the government was carrying the country’s modernization project, Khoroos Jangi Artistic Association (KJAA) was founded in 1949 to establish a modernist movement. While trying to evolve Iran’s artwork, comparable with a modernizing society’s demands and in proportion to the government’s modernization process, the KJAA members' attention to folklore in addition to traditional art and the necessity of a bottom-up modernization surpassed the government's modernization. Although KJAA's influence on Iran's modern art is undeniable, its artworks’ comprehensive study and theories, as a coherent art movement, has never been carried out. Therefore, this research focuses on KJAA's definition of folkloric modernization in art and National Theatre, to define KJAA movement’s characteristics.Furthermore, Hassan Shirvani, theater activist member of KJAA proposed the establishment of the School of Iranian National Theater. in his definition, National Theatre's most important elements include the application of folkloric themes, Iranian mysticism philosophic ideas, symbolism and formic characteristics of Iran's traditional literature and play such as storytelling and story within a story, when the spirit of the time and people's living conditions are considered and the world’s latest artistic theoretical achievements are applied.As this is qualitative research, information and data gathered from KJAA publications and other library resources. Starting with presenting different definitions for terms like modernization, folklore, and national theater, the chapter continues with a brief history of KJAA and determines their description of national art while at the end the issue of folklore modernization will be presented through Shirvani's plays.