چکیده:
مرگ موضوعی است که همواره مورد توجه اندیشمندان و نویسندگان بوده است. فلاسفه مکتب کیوتو چون نیشیتانی کیجی و تانابه هاجیمه با استفاده از آیینهای شرق آسیا و آرای فلاسفه وجودی چون هایدگر، نیستی و مرگ را در فلسفه خود مورد توجه قرار دادهاند. کوبو آبه، نویسنده معاصر ژاپن، با دور شدن از سنتهای کشورش و بهره بردن از تئاتر ابزورد و فلسفه اگزیستانسالیسم، به دغدغههای انسان مدرن پساجنگ، پرداخته است. پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج از ایران، بیشتر آثار آبه را بر مبنا فلسفه اگزیستانسیالیسم و تئاتر ابزورد تحلیل و بررسی کردهاند. لذا این پژوهش با رویکردی توصیفی_ تحلیلی، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد: بازنمایی مرگ در نمایشنامه (مردی که به عصا تبدیل شد) آبه بر اساس فلسفه مکتب کیوتو به چه صورت است؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد، آبه همچون نیشیتانی، تانابه و هایدگر، شخصیتهایش را در مواجهه با مرگ قرار داده تا با تجربه دلشوره، به درک روشنی از خود حقیقیشان برسند. او مانند نیشیتانی معتقد است که انسان در مواجهه با پوچی زندگی، یا خود را غرق زندگی رمهای کرده و از هستی خود غافل میماند یا تاب نیاورده و دست به خودکشی میزند. آبه با سرزنش هر دو گروه، تنها راه رهایی انسان را، پی بردن به آزادی خویش میداند.
The topic of death has always been worth of considering by thinkers and writers . Using East Asian rituals and the opinions of existential philosophers such as Heidegger, philosophers of the Kyoto school such as Nishitani Keiji and Tanabe Hajime have considered nothingness and death in their philosophies. Kubo Abe, a contemporary Japanese writer, has discussed the concerns of post-war modern humane by moving away from the culture and tradition of his country and using the theater of the absurd and the philosophy of existentialism. Research conducted inside and outside of Iran has investigated most of Abe's works based on the philosophy of existentialism and the theater of the absurd. Therefore, this study, with a descriptive-analytical approach, aims to answer such question: How is the representation of death in the play "The Man Who Turned into a Stick" based on the philosophy of the Kyoto school? The results of this research demonstrate that Abe, like Nishitani, Tanabe, and Heidegger, put his characters in the face of death to reach a clear comprehension of oneself through presentiment experience. Like Nishitani, Abe believes that when a human is faced with absurdity, he either immerses himself in life and remains oblivious to himself or cannot bear it and commits suicide. Abe blames both groups and believes that the only way to liberate is realizing one's freedom.