چکیده:
مشهورترین و مقبولترین دفاع فلسفی در مقابل مسئلۀ منطقی شر دفاع اختیارگرایانۀ آلوین پلنتینگا است. مایکل آلمیدا، در مقام یکی از منتقدان این دفاعیه، معتقد است که گرچه دفاع اختیارگرایانه پاسخ مناسبی به بسیاری از تقریرهای مسئلۀ منطقی شر داده است، جان مکی قرائتهایی مطرح کرده که با توضیحی خاص میتواند مسئلۀ منطقی شرِ احیاشده نام بگیرد. انتقاد آلمیدا، که مانند پلنتینگا خداباور و قائل به ناسازگاری جبر علّیـ معلولی با اختیار خدا و انسانهاست، به طور مشخص متوجه یکی از مقدمات بحثبرانگیز این دفاعیه، یعنی انگارۀ «شرارت فراجهانی همگانی»، است که به ادعای پلنتینگا احتمال دارد ویژگی ذاتی همۀ فاعلها بین مخلوقات باشد. از نظر آلمیدا، این انگاره ناممکن است. زیرا علم مطلقِ پیشین الهی، بر اساس دیدگاهی نزدیک به مولینیزم، امکان فعلیتبخشی به جهان کامل اخلاقی را برای خداوند مهیا میکند، بدون اینکه منجر به نفی اختیار انسانها شود. از نظر آلمیدا میتوان به این مسئله پاسخ داد و از وجود خداوند دفاع کرد. البته، بیان راهحل او از اهداف این نوشتار نیست.
One of the most prominent and compelling philosophical responses to the logical problem of evil is Alvin Plantinga's free will defense. However, Michael Almeida, a critic of this defense, argues that while the free will defense has effectively addressed many versions of the logical problem of evil, there are versions, such as those presented by John Mackey, which can be referred to as the logical problem of evil redux. Almeida, who shares Plantinga's beliefs as a theist and incompatibilist, specifically focuses his critique on one of the most controversial assumptions underlying this defense: the notion of universal transworld depravity, which Plantinga claims is an inherent characteristic of all creatures. According to Almeida, this assumption is untenable because absolute divine foreknowledge, influenced by a perspective akin to Molinism, enables God to actualize a morally perfect world without conflicting with human free will. Almeida believes that we can address this problem and defend the existence of God, but it is not the aim of this article to present his solution