چکیده:
یکی از نشانههای آخرالزمان، خروج سفیانی (دشمن امام مهدیf) در شام است. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی، وضعیت اعتقادی و دینی سفیانی در روایات فریقین را بررسی کرده است. از آنجا که سفیانی دشمن اهلبیتb و رهبری دشمنان حق را بر عهده دارد و تدین ظاهری او باعث فریب مسلمانان میشود، شناخت او برای منتظران، ضروری است. اعمال و رفتار و خونریزیهای سفیانی در آخرالزمان ریشه در دین و اعتقادات او دارد. روایات حاکی فریقین از دین سفیانی را میتوان در چهار گروه دستهبندی کرد: 1. مسلمانبودن سفیانی؛ 2. نصرانیبودن سفیانی؛ 3. نصرانیشدن سفیانی؛4. تظاهر به زهد و مسلمانی. با این تفاوت که منابع روایی اهلسنت دربارۀ سفیانی، به مسلمانی، آثار عبادت در چهره و تظاهر به اسلامِ وی اشاره دارد، لیکن در منابع روایی شیعی تظاهر به زهد، بیایمانی و تمایل به نصرانیتِ سفیانی به چشم میخورد. بر اساس روایات مورد اشاره، وی مسلمانی است که نصرانی میشود و یا با توجه به موقعیت و شرایط پیش رو، هم تظاهر به مسلمانی و هم با نصرانیت همسویی و همراهی میکند و در حقیقت کافر است و ایمانی به اسلام و نصرانیت ندارد.
One of the signs of the apocalypse is the uprising of Sufyani (the enemy of Imam Mahdi) in Syria. The present article has analyzed the belief and religious status of Sufyani in the narratives of Two Major Sects of Islam with a descriptive and analytical method. Because Sufyani is an enemy of Ahl al-Bayt and he is the leader of the enemies of the truth, and his apparent religion deceives Muslims, knowing him is essential for those who are waiting for Imam Mahdi. Sufyani’s actions and behavior and bloodshed in the end of time are rooted in his religion and beliefs. Narratives indicating the religion of Sufyani can be classified into four groups: 1. Sufani being a Muslim; 2. Sufyani being a Christian; 3. Sufyani’s conversion to Christianity; 4. Pretend to be ascetic and Muslim. With the difference is that Sunni narrative sources about Sufyani refer to his being a Muslim, signs of worship on his face and pretending to be Muslim, but in Shia narrative sources, Sufyani’s pretense of asceticism, unbelief and desire to become a Christian can be seen. According to the mentioned traditions, he is a Muslim who becomes a Christian or, according to the situation and circumstances, he pretends to be a Muslim and aligns himself with Christianity, and in fact, he is an infidel and does not believe in Islam or Christianity.