چکیده:
در طول تاریخ زنان سیاهپوست بی عدالتیهای اجتماعی زیادی شامل نژادپرستی، تبعیض های جنسیتی و یا نابرابری را تجربه کردهاند. آفروفیتوریسم (آفریقای آینده نگر) و زنباوری آفریقایی ایدئولوژی هایی هستند که برای همه زنان آفریقایی تبار طراحی و به عنوان مجموعهای از جنبشهای سیاسی، ایدئولوژیکی و اجتماعی ظهور پیدا کرده اند و مبتنی بر یک هدف مشترک می باشند: تعریف، ایجاد و دستیابی به برابری سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی برای هر دو جنسیت. این نهضت بر اساس فرهنگ آفریقایی پایهگذاری و متمرکز بر تجارب، تلاشها، نیازها و مطالبات منحصر به فرد زنان آفریقایی است. این مطالعه توصیفی مروری با رویکرد کتابخانه ای و بر اساس مرور متون طراحی شده و به مقایسه و تحلیل آثاری از دو نویسنده آفریقایی تبار با دو ژانر متفاوت (علمی _ تخیلی و واقع گرا) می پردازد. در این مقایسه نقش جنبش های آفروفیتوریسم، پانآفریقا و زن باوری آفریقایی در احیای زنیت سیاهپوست از دیدگاه این دو نویسنده زن تحلیل و بررسی گردیده و بدنبال پاسخی برای این سوال است که آیا از دیدگاه زنان نویسنده و متفکر آفریقایی تبار، جنبش های زن باوری مبتنی بر فمنیسم غربی برای زنان آفریقایی هم آزادی بخش بوده است یا خیر و نقش آفروفیتوریسم در پیشبرد اهداف زنان آفریقایی تا چه حد راهگشا خواهد بود؟ نتایج این مطالعه بر این امر دلالت دارد که برای قدرت بخشیدن به زنان سیاه پوست، شنیدن فریاد ظلم ستیزی آن ها و هم چنین هویت یابی، از دیدگاه این دو متفکر و نویسنده برجسته آفریقایی نظام فکری و فلسفه فمنیسم غربی به تنهایی برای زنان آفریقایی کارساز نیست و برای رسیدن به آرمان های آزادی، زنان سیاهپوست در کنار کسب علم و تکنولوژی فراتر از زمان خود، محتاج به بازگشت به ریشه های اصیل آفریقایی خود نیز می باشند و فمنیسم مبتنی بر آفرروفیتوریسم، که از بنیان های اصیل آفریقایی بر گرفته شده است، راه مطمن تر و اصیل تری برای زنان آفریقایی با پیشینه های مختلف می باشد.
Throughout history, black women have experienced many social injustices, including racism, gender discrimination, or inequality. Afrofuturism (futuristic Africa) and African feminism are ideologies designed for all African women and emerged as a set of political, ideological and social movements based on a common goal: definition , creating and achieving political, economic, personal and social equality for both sexes. This movement is based on African culture and is focused on the unique experiences, efforts, needs and demands of African women. This descriptive-review study is designed with a library approach and based on the review of texts, and compares and analyzes the works of two African authors with two different genres (scientific-fictional and realistic). In this comparison, the role of Afro-futurism, Pan-Africanism and African Womanism movements in the revival of black zenith is analyzed and investigated from the point of view of these two women writers, and an answer is sought for the question whether, from the point of view of women writers and thinkers of African origin, the movement Women's beliefs based on Western feminism have been liberating for African women or not, and to what extent will the role of Afro-futurism be helpful in advancing the goals of African women? The results of this study indicate that in order to empower black women, to hear their anti-oppression cry and also to identify themselves, from the point of view of these two prominent African thinkers and writers, Western feminism and philosophy are only for African women. It doesn't work and in order to achieve the ideals of freedom, black women need to return to their original African roots in addition to acquiring science and technology beyond their time, and feminism based on Afrofuturism, which is derived from the original African foundations. It is a more reliable and authentic way for African women from different backgrounds.
خلاصه ماشینی:
براي نندي اوکورافور،نويسنده آمريکايي _نيجريه ايي ،ژانرآفروفيتوريسم وجنبش فمينيسم سياه پوستان چارچوبي را براي شکل دادن و هويت بخشي به شخصيت هاي داستان هايش فراهم آورده است در اين مطالعه که در نوع خود بي بديل است به اين سوال پاسخ داده مي شود که آيا آفروفيتوريسم و پان آفريکا توانسته اند راه رهايي بخش جديدي براي آرمان هاي زن سياهپوست باشند و آيا براي رسيدن به آرمان هاي آزادي ، فلسفه فمنيسم غربي براي زنان آفريقايي نيز چاره ساز مي باشد يا بايد به دنبال جنبش ها و تئوري هاي ديگر بود و نقش آفروفيتوريسم در پيشبرد اهداف زنان آفريقايي تا چه حد راهگشا خواهد بود؟ مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي - مروري که با رويکرد کتابخانه اي و بر اساس مرور متون طراحي شد، ديدگاه هاي دو متفکر و نويسنده زن سياه پوست در دو کشور آفريقايي جهان اسلام ، غنا و نيجريه ، که بخشي از جمعيت آن ها را مسلمانان سياه پوست تشکيل مي دهند را مورد بررسي قرار مي دهد: يک نويسنده نيجريه اي -آمريکايي به نام نندي اوکورافور و يک نويسنده و سياستمدار اهل کشور آفريقايي غنا به نام آما آتا آيدو که از ژانر افروفيتوريسم و پان افريکن به همراه جنبش هاي زن باوري بهره برده اند تا زنان قهرمان داستان خود را در دستيابي به قدرت ، صدا، بقا و پذيرش هويت و نقش هاي اجتماعي بيش از آنچه که معمولا به زنان جوان سياه پوست در اين جوامع اعطا شده است را به تصوير بکشند.