مشهور است که تنجیم و منجمان در شاهنامه ی فردوسی نقش مهمی دارند. به رغم این که در شاهنامه از ادواتی برامده از صنعت غربی مانند اسطرلاب نام برده شده است ، اما انچه ان را از فضای غربی متمایز میکند، سیاق اجتماعی مطرح شده در شاهنامه است .
درحالیکه در سیاق روایی غربی منجمان به طور کلی به عنوان فرد بر صحنه ظاهر میگردند، در شاهنامه نحوه ورودشان به دربار تقریبا همیشه به صورت جمعی است . در اینجا ان ها گروهی به حساب میایند که شاه ان ها را فراخوانده است تا پیش گوییهایی را در باب مسايل سرنوشت ساز عرضه کنند و از این حیث با تمایزی میان بیان شاهنامه و روایت غربی مجالسی از این دست مواجهیم . در شاهنامه اخترشناسان همراه با موبدان و بخردان بر صحنه ظاهر میگردند و ان چه که پیش گویی میکنند، ناظر به تقدیر حکومت و شخص شاه است .
منجمان و اخترشناسان در دربار پادشاهان چینی نیز چنین نقشی داشته اند. جو ل周礼( a)
در سال 200 پ . م . چنین نقشی را برای این صنف در دربار پادشاهان چین قايل است و ان ها را به منزله پیش گویان معرفی میکند. به احتمال بسیار چنین نظامی از روابط میان منجمان و پادشاهان برامده از ایران کهن باشد و ریشه های ان به قلمرو پادشاهان اشوری و بابلی نو بازگردد.
در این سرزمین ها شمار کثیری از منجمان شهرهای مختلف گزارش های نجومی خود را به پاینخت ارسال میکردند. چنین انتظامی از روابط میان منجمان و حاکمان در یونان و روم قدیم سابقه ای ندارد.
It is well known that astrology and astrologers play an important role in Firdawsi’s Shahnama. Even if some Western technical elements, such as astrolabes are mentioned, the social context in which astrologers appear differs from Western models. While in Western narrative contexts astrologers generally appear as individuals, in the Shahnama astrologers enter the stage almost always in groups. In the groups of experts, called by the king for making predictions, they are often differentiated. The astronomers/astrologers (akhtar-shinasan) appear together with the priests (mubadan) and the the wise men (bikhardan). Their predictions concern mostly the fate of the reign and the king. These characteristics are shared by role of astronomers and astrologers at the Chinese court. The Zhou Li (周礼), written between 200 BCE and 200 CE, became one of the Confucian classics, and describes in detail the post in so-called “astronomical bureau” one institution at the imperial court, in which several groups with specialized tasks provided predictions for the emperor. It is very likely that this system was formed after a Western model, eventually from Ancient Iran. It might have had its roots in the Assyrian and Neo-Babylonian kingdoms. There, numerous astronomers/astrologers in different towns sent their reports to the king in the capital of the empire. Such a system of cooperation was unparalleled in the Greco-Roman world.