مقاله ی حاضر به تبیین شناختی از شکل گیری انگاره ی «کفر» در تفسیر نمادین ابن عربی از یکی از داستان های قرانی میپردازد. ابن عربی در فصوص الحکم ، دگرگونی عصای حضرت موسی به اژدها را به مثابه استحاله ی الحاد و عصیان (معصیت ) به خداپرستی و تسلیم (طاعت ) تفسیر نموده است .
بررسی این تفسیر از خلال نظریه ی امیختگی مفهومی که از سوی فوکونیه و ترنر ارايه شده ، نشان میدهد. ابن عربی تصویرسازی خلاقانه و منحصربه فردی در تاویل ماجرای عصای حضرت موسی ارايه داده است . این مقاله با بهره مندی از رویکرد زبان شناختی شناختی تلاش میکند نشان دهد چگونه ابن عربی میان مولفه های جهان طبیعی و جهان دینی ارتباط برقرار نموده تا در نهایت ، در یک فضای ذهنی جدید (فضای امیخته )، معنایی نوظهور را به مخاطب ارايه کند. در این فرایند شناختی، برخی پیام های پیچیده ی دینی و فضايل اخلاقی از طریق الگوهای برگرفته از تجربیات طبیعی در دسترس ، به شکل قابل فهم تری برای ذهن انسان تصویرسازی میشوند.
This essay contributes to the explanation of how the Qur’anic image of atheism emerges in IbnʿArabi’s symbolic interpretation. In The Bezels of Wisdom (Fusus al-hikam), the transformation of Moses’ staff into the serpent is viewed as the transformation of the atheism and rebellion (ma’siya), into theism and obedience (a’at). IbnʿArabi’s reading of the discussed Qur’anic narrative, this essay suggests, achieves a particular imagination and creativity through Conceptual Blending, a theory proposed by Fauconnier and Turner. This essay follows a cognitive linguistic approach, which would help understand how IbnʿArabi’s interpretation connects the factual and religious elements in the blending as the only way in which the complicated religious messagesand moral values emerge from the patterns related to accessible human experiences in the natural world.