چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات فناوری واقعیت افزوده برای برنامه درسی آموزش عالی است. این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 شرکت کننده از سه گروه (متخصصان فناوری، متخصصان برنامه درسی و مدیران باتجربه) که در مطالعه شرکت کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین قوتها شامل غوطه ور شدن و شبیه سازی در محیط یادگیری، تنوع و انعطاف در برنامه درسی و تجسم پدیده ها و رویدادهای آموزشی؛ مهمترین ضعفها شامل نادیده گرفتن تعاملات بین فردی، ناتوانی در دستکاری تعاملی محیط طراحی شده و عدم نظارت و کنترل بر فعالیت های یادگیری؛ مهمترین فرصتها شامل نوآوری و ابتکار در حوزه برنامه درسی، کاربست حوزههای عملی دانش برنامه درسی و تقویت دانش علمی در حوزه برنامه درسی و مهمترین تهدیدها شامل وابستگی به فناوری، خطرات خارجی و کمرنگ شدن رسالت مدرسان است.
The present study seeks to identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of augmented reality technology for higher education curriculum. This research is of qualitative type and the phenomenological approach were employed. In this study, using purposive sampling method and semi-structured interview tools, 14 samples from three groups (educational technology specialists, curriculum specialists and experienced managers) who participated in the study were interviewed. The thematic analysis method was used to analyze the data. The results revealed that the most important strengths include the immersion and simulation in the learning environment, diversity and flexibility in the curriculum and visualization of educational phenomena and event, while the most important weaknesses include the ignoring interpersonal interactions, inability to interactively manipulate designed environment, and lack of monitoring and control over learning activities. The most important opportunities could be mentioned as innovation and creativity in the field of curriculum, the application of practical areas of curriculum knowledge and the reinforcement of scientific knowledge in the field of curriculum, and the most important threats include the dependence on technology, external risks and teachers' missions being diminished.
خلاصه ماشینی:
شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدات فناوری واقعیت افزوده برای برنامه درسی آموزش عالی The Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats of Augmented Reality Technology for Higher Education Curriculum تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/٨/١٨، تاریخ ارزیابی: ١٤٠٠/١٢/١٦، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/١/١٦ / 20.
1 Thurab‐Nkhosi & Marshall 2 Vrana 3 Musheer 4 Martín-Gutiérrez et al 5 Szymkowiak et al 6 Jetter, Eimecke & Rese در همین زمینه یکی از پیشرو ترین فناوری هایی که در حال حاضر وجود دارد فناوری واقعیت افزوده است (جیسون کووسکا، ویلد و دوال ،١ ٢٠٢٠) که امکان ترکیب عناصر دنیای واقعی را از طریق یک دوربین با عناصر چندرسانه ای دیگر فراهم میکند.
بحث همسویی دنیای مجازی و حقیقی در دوره های آموزشی (ویلیامز و همکاران ،٧ ٢٠١٤)، محو کردن مرز بین موجودیت های مجازی و واقعی و استفاده از تکنیک های تجسم پیچیده ، ایجاد یک حس واقعی برای دانشجویان (ردوندو و همکاران ،٨ ٢٠١٢)، محدود شدن ارتباطات با سایر افراد (مارتینز، پرز و پینیرو،٩ ٢٠١٩) و آگاهی زمینه ای به منظور اتخاذ یک استراتژی پایدار برای تصمیم گیری در 1 Jesionkowska, Wild & Deval 2 Azuma 3 Akçayır, & Akçayır 4 Bonetti, Warnab and Quinn 5 Maas & Hughes 6 Gupta and Rohil 7 Williams et al 8 Redondo et al 9 Martínez, Perez & Piñeiro مورد اینکه چه داده هایی باید در کجا قابل دسترسی و تجسم باشند (واها و همکاران ،١ ٢٠١٣) ازجمله تهدیدها و ضعف های فناوری واقعیت افزوده هستند.