چکیده:
«قانون اراضی» در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین چالشهای مواجهه دیدگاه متداول ولایت فقیه با دیدگاه ولایت مطلقه فقیه است. برخلاف انتظار، اختلافنظرهایی که پیرامون قانون اراضی با دیدگاه حضرت امام1 در این زمینه بهوجود آمد، نه بر سر گستردگی محدوده اعمال ولایت فقیه، بلکه بر سر بینیازی برخی عرصهها از اعمال ولایت توسط فقیه،از نگاه ایشان است! مرحوم آیتالله صافی ولایت فقیه و نیابت عامّه فقیه را بر اساس توقیع شریف حضرت حجّت(عج) میپذیرد، و با اینکه محدوده ولایت فقیه را منحصر در «تطبیق عناوین احکام و تعیین حکم اهم از مهم در مقام تزاحم» میداند، ولی تطبیق عناوین ثانویه را نیز در همین محدوده قلمداد کرده و آن را در اختیار ولیّ فقیه میداند. لکن حضرت امام بر اساس مبانی خود، تطبیق عناوین ثانویه را از اختیارات مردم میداند که از طریق نمایندگان مجلس، به عنوان وکلای شرعی و عرفی مردم، اعمال میشود و در آن، نیازی به إعمال ولایت فقیه نیست. مقاله حاضر با بهرهگیری از روش اسنادی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، تلاش میکند اصل این اختلاف علمی را به تصویر کشیده، ادلّه و مستندات طرفین را مطرح و تبیین نماید.
The "Land law" in the early years of the victory of the Islamic Revolution is one of the most important challenges bringing the common view of the guardianship of the jurist in contrast with the view of the absolute guardianship of the jurist. Contrary to expectations, the disagreements that arose regarding the land law with Imam Khomeini's point of view in this regard, are not about the extent of the scope of the exercising of authority, but rather about the needlessness for exercising the authority in some areas, according to him! The late Ayatollah Safi accepts the authority of the jurist and the public representation of the jurist on the basis of the honorable letter (tawqiʿ) of the Imam of Age(a). Although he considers the scope of the authority of the jurist to be limited to "applying the titles of rulings and determining the most important ruling in the position of conflict", but he also considers the application of secondary titles in the same area saying it is at the discretion of the legal guardian. However, according to his principles, Imam Khomeini considers the implementation of the secondary titles as one of the powers of the people, which is applied through the representatives of the parliament, as the legal and customary lawyers of the people, and there is no need for a religious authority to exercise his authority. Using the analytical- inferential method and based on library studies, this article tries to depict this scientific dispute and to explain the arguments and evidence offered by the two parties.