چکیده:
خشونت نمادین مفهومی است که توسط پیر بوردیو مطرح شد و به شکلی از خشونت که غیرفیزیکی، برآمده از هنجارهای جامعه، آرام و پنهان بود، اشاره داشت. یکی از حوزههای مهم در خصوص اعمال خشونت نمادین، مسئله زنان است. زنان در جامعه امروز و به ویژه در قشر متوسط از قربانیان اصلی خشونت نمادین محسوب میشوند. با توجه به اهمیت هنر سینما در بازنمایی جامعه، این هنر تبدیل به بستری مناسب برای ارائه تحلیلهای جامعهشناسی شده است. سه اثر اصغر فرهادی، سینماگر شاخص ایرانی، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» با تمرکز بر زندگی قشر متوسط و توجه ویژه بر امر زنان، قابلیت ارائه تحلیلی جامعهشناختی را فراهم آوردهاند. این پژوهش با توجه به اهمیت مسئله خشونت نمادین علیه زنان، به بررسی گفتمان شخصیتهای این سه اثر پرداخته تا وجود و نحوه بازنمایی این شکل از خشونت را مورد تحلیل قرار دهد. برای رسیدن به این هدف، نظریه بیادبی کلامی جاناتان کالپپر که بر اساس هنجارهای اجتماعی تعریف میشود به عنوان روش تحقیق انتخاب شده است. در نهایت این پژوهش ثابت میکند که زنان قشر متوسط در سینمای اصغر فرهادی با استفاده از مضامینی چون دروغ، طلاق، تجاوز و مالکیت مردانه مورد خشونت نمادین واقع میشوند.
Symbolic violence is a concept proposed by Pierre Bourdieu and refers to a form of violence that is non-physical, quiet and hidden which is arising from the norms of society. One of the important areas regarding symbolic violence is the issue of women. Women in today's society, especially in the middle class, are considered to be the main victims of symbolic violence. Considering the importance of cinema in representing society, it has become a suitable platform for providing sociological analysis. Three films of Asghar Farhadi, "About Elly", "A Separation" and "The Salesman" by focusing on the life of the middle class and paying attention to the issue of women, have provided the ability to present a sociological analysis. Considering the importance of the issue of symbolic violence, this research examines the discourse of the characters of these three films to analyze the existence and representation of this form of violence. To achieve this goal, Jonathan Culpeper's theory of impoliteness, which is defined based on social norms, has been chosen as the research method. Finally, this research proves that middle-class women are subject to symbolic violence through themes such as lies, divorce, rape and male ownership in Asghar Farhadi's cinema.
خلاصه ماشینی:
بازنمایی خشونت نمادین علیه زنان در سینمای اصغر فرهادی : مطالعه ای در نظریه بی ادبی کلامی کالپپر فرناز قره داغی * بابک سعداللهی **، محمدجواد گهربخش *** 1 چکیده خشونت نمادین مفهومی است که توسط پیر بوردیو مطرح شد و بـه شـکلی از خشـونت کـه غیرفیزیکی ، برآمده از هنجارهای جامعه ، آرام و پنهان بود، اشاره داشت .
همچنـین ایـن سـه فـیلم از نظـر شباهت و تفاوت در کاربرد انواع بی ادبی کلامی کالپپر با هم مقایسه شده و بر اساس تحلیل های صورت گرفته ، به این امر نیز پرداخته می شود که در میان آثار منتخب فرهادی ، کدام اثر بیشترین و کدام یک ، کم ترین بازنمایی مفهوم خشونت نمادین را دارا می باشد.
اما از پژوهش هایی که در باب خشونت و آثار فرهادی انجام شده است تنهـا مـی تـوان بـه موارد زیر اشاره کرد؛ پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «خشونت نمادین و کلامی در سینمای ایران ؛ با تاکید بر گفتمان قدرت از دیدگاه میشل فوکو مطالعه موردی : فیلم های گزارش (١٣٥٦، عباس کیارستمی ) و جدایی نادر از سیمین (١٣٨٩، اصغر فرهادی )» از صـمدی طـاری (١٣٩٧) اشاره نمود که با تمرکز بر نظریات فوکو به بررسی خشونت در یک اثر فرهادی می پـردازد.
٦. تحلیل دیالوگ های «درباره الی »، «جدایی نادر از سیمین » و «فروشنده » در این بخش مضامین موجود در سه اثر مورد بحث که هر یک به نحوی مـی تواننـد منجـر بـه اعمال خشونت نمادین علیه زنان شوند، به تفکیک مشخص شده اند.