چکیده:
از منظر عالمان قرآنپژوه، «علم قرائات» یکى از دانشهایی است که در راستای فهم و تفسیر درست کلام الهى تدوین گشته و اهمیت بهسزایی در تبیین مراد الهی دارد؛ کما اینکه شناخت قرائات مختلف میتواند نقش مؤثری در تأسیس و تبیین آرای تفسیری داشته باشد؛ به همین سبب، این علم از دیرباز، مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان بوده است. تفسیر تسنیم نوشتۀ آیتالله جوادی آملی، از جمله تفاسیری است که در آن به موضوع اختلاف قرائات و تأثیر آن در فهم آیات قرآن توجه شده است. پژوهش پیش رو با شیوۀ توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، درصدد است که رویکرد اجتهادی آیتالله جوادی آملی با پدیدۀ اختلاف قرائات و تأثیر آن در شناخت صحیحترِ مراد خداوند را تبیین نماید. در این تحقیق مبانی صدوری مؤلف تفسیر تسنیم نسبت به قرائات سبعه و تواتر قرائات و معیار صحت قرائات بررسی شده و با مطالعه نمونههایی از نقد قرائات در تفسیر تسنیم، مشخص میشود که این مفسر شیعی به قرائت مشهور حفص از عاصم بسنده نکرده و با بررسی معانی حاصل از قرائات و تطبیق آنها با معیارهای صحیح تفسیری، به نقد برخی از آرای تفسیری در این زمینه پرداخته است
From the point of view of Quranic scholars, “The Science of Recitation” is one of the sciences that was compiled in line with the correct understanding and interpretation of the divine word and is very important in explaining the divine purpose. Moreover, the science of different recitations (Qira’at) can play an effective role in establishing and explaining interpretation opinions; for this reason, this science has long been of interest to commentators and Quran scholars. The interpretation of Tasnim written by Ayatollah Javadi Amoli is one of the interpretations in which attention is paid to the issue of different recitations (Qira’at) and their effect on understanding the verses of the Quran. The current research, with the descriptive-analytical method and using library resources, is trying to explain the ijtihadi approach of Ayatollah Javadi Amoli with the phenomenon of difference of recitations (Qira’at) and its effect on the more correct understanding of God’s will. In this research, the basis of interpretation of the author of the Tasnim commentary on the recitations (Qira’at) of Sab’ah and the massive reporting of the recitations (Qira’at) and the accuracy criteria of the recitations (Qira’at) are examined, and by studying examples of the criticism of the recitations (Qira’at) in the Tasnim commentary, it is clear that this Shiite commentator is not satisfied with the famous recitations (Qira’at) of Hafs from Asim and by examining the meanings As a result of the recitations (Qira’at) and matching them with correct interpretative criteria, he has criticized some of the interpretative opinions in this field