چکیده:
داود قیصری از عرفای نامدار قرن ششم است که در توسعه و بالندگی مکتب ابن عربی، سهم بسزایی دارد، کتاب شرح فصوص الحکم، مهمترین اثر عرفانیاش گوی سبقت را از سایر شروح فصوص که بسیار پرشمارند، ربوده است. این کتاب بیشک از برجستهترین متون آموزشی عرفان نظری است که گواه تبحر نویسنده در درک و تبیین مباحث تفکر ابن عربیست. بحث «وحدت وجود» یکی از مباحث مهم در این اثر است که بسیار جالب توجه است و همواره دیگر عرفا و متفکرین وادی عرفان در باب آن به ایراد سخن پرداختهاند؛ از جمله در عصر حاضر امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی که با آنکه در عالم سیاست وارد میشود، اما ارادت و علاقه خویش را به تفکر ابن عربی و آثار او و مخصوصا بحث وحدت وجود کتمان نمیکند. با بررسی و تامل در آثار داود قیصری و امام خمینی که هر دو متاثر از آموزههای مکتب ابنعربی هستند، درمییابیم که در باب وحدت وجود و لوایح آن، ایشان آرا و نظرات گاه مشابهای دارند که در خور توجه است. تشابهاتی مانند: وحدت شهود شخصیه، تعین اول، مقام احدیت و واحدیت و... هر چند در ابتدا امام خمینی در برخی موارد اختلاف نظر دارند.
Dawood Qaisari is one of the famous mystics of the sixth century who has a great contribution in the development and growth of Ibn Arabi school. This book is undoubtedly one of the most prominent educational texts on theoretical mysticism, which testifies to the author's mastery in understanding and explaining the topics of Ibn Arabi's thought. The discussion of "unity of existence" is one of the important topics in this work, which is very interesting and has always been discussed by other mystics and thinkers of the Valley of Mysticism; For example, in the present era, Imam Khomeini, the founder of the Islamic Republic, who, although entering the world of politics, does not hide his devotion and interest in Ibn Arabi's thought and his works, and especially in the discussion of the unity of existence. In the works of Daud Qaisari and Imam Khomeini, both of which are influenced by the teachings of the Ibn Arabi school, we find that they have similar views and opinions on the unity of existence and its bills, which are worthy of attention. Similarities such as: the unity of personal intuition, the first determination, the status of oneness and unity, etc. Although at first Imam Khomeini disagreed in some cases,
خلاصه ماشینی:
بحث «وحدت وجود» يکي از مباحث مهم در اين اثر است که بسيار جالب توجه است و همواره ديگر عرفا و متفکرين وادي عرفان در باب آن به ايراد سخن پرداخته اند؛ از جمله در عصر حاضر امام خميني بنيان گذار جمهوري اسلامي که با آنکه در عالم سياست وارد ميشود، اما ارادت و علاقه خويش را به تفکر ابن عربي و آثار او و مخصوصا بحث وحدت وجود کتمان نميکند.
بنابراين نقطۀ اشتراک اين دو عارف برجسته در تبعيت آن ها از اصول و مباني عرفان ابن عربي است ؛ اما اين بدان معنا نيست که آن ها صرفا باورداشت هاي ابن عربي را واگويه کرده اند؛ بلکه با تأمل در ميراث عرفاني داود قيصري و امام خميني ميتوان به اين نتيجه رسيد که آن ها در پاره اي مواقع به تحليل هايي دست يافته اند و به نکاتي اشاره ميکنند که در کلام ابن عربي، سابقه اي از آن ها نميتوان يافت .
بنابراين در مقاله حاضر سعي بر آن است تا با روش تحليلي – توصيفي و با بررسي آثار و افکار امام خميني در باب وحدت وجود از طرفي و بررسي شرح فصوص الحکم داود قيصري در باب وحدت وجود از طرف ديگر، به مقايسه اين دو عالم در اين باب بپردازيم و به اين منظور اين نوشتار در چند قسمت کلي ابتدا به توضيح بيان مساله تحقيق و پيشينه وحدت وجود پرداخته شده که نشان از اهميت موضوع در وادي عرفان دارد؛ چراکه بحث تجربه شهودي است که بيشتر عرفا آن را درک کرده و به تشريح آن پرداخته اند و در ادامه به معرفي اين دو شخصيت بزرگ در عرفان و بحث وحدت وجود پرداخته شده است .