چکیده:
از آغاز جنگ ایران و عراق، سه نسل از نویسندگان در وادی رمان پایداری قلمزدهاند. در این رمانها، همسو با تغییراتی که در فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه صورت گرفته است، شاهد تحوّل تدریجی و پیدایش گفتمانهای تازهای هستیم. رمان «اشکانه»، از ابراهیم حسنبیگی، ازجمله رمانهای حوزۀ پایداری است که با رویکردی تقریباً متفاوت نسبت به آثار پیشین، در دو دهه پس از جنگ به نگارش درآمده است. یکی از مهمترین مضامینی که در این اثر برجستگی یافته، دگردیسی در ساختار کلان و آرمانهای پس از دوران جنگ است. این جستار در پی آن است که با بازخوانش رمان اشکانه در قالب رویکرد انتقادی فرکلاف (Fairclough)، به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی، گفتمانهای موجود در آن را در معرض کاوش قرار دهد و پاسخگوی این پرسش باشد که آیا گفتمان حاکم بر فضای داستان، در خدمت حفظ روابط قدرت ایدئولوژیک در لایههای ساختار اجتماعی صورتبندی شده یا در جهت تضعیف و دگرگونی آن است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که نویسندۀ رمان اشکانه با بازنمایی تحوّلات ناشی از سلطۀ گفتمان سازندگی در سطوح اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی جامعۀ پس از جنگ و برجستهسازی چرخشهای ایجادشده در عرصۀ چشماندازهای هویتی این دوره، درصدد انتقاد از نظام معنایی مسلّط بر دوران سازندگی و تضعیف روابط قدرت موجود در لایههای ساختار اجتماعی این دوره برآمده است.
Since the beginning of the Iran-Iraq war, three generations of writers have written novels in the valley of stability. In these novels, in line with the changes that have taken place in the social, cultural and political processes of the society, we witness a gradual transformation and the emergence of new discourses. Ebrahim Hasanbeigi's novel "Ashkaneh" is one of the novels in the field of sustainability, which was written in the two decades after the war with an almost different approach compared to the previous works. One of the most important themes highlighted in this work is the transformation in the macro structure and ideals after the war. This essay seeks to reread Ashkaneh's novel in the form of Fairclough's critical approach in a descriptive-analytical way, to explore the discourses in it and to answer the question that the discourse governing the space of the story serves to maintain ideological power relations in The layers of the social structure have been formulated or are in the direction of weakening and transforming it. The findings of this research indicate that the author of the Ashkaneh novel, by representing the developments caused by the dominance of construction discourse in the social-cultural-economic levels of the post-war society and highlighting the turns created in the field of identity perspectives of this period, tries to criticize the semantic system that dominates the era of construction and The weakening of existing power relations in the layers of the social structure of this period.