چکیده:
برخی از فرقهنگاران برای معرفی و بررسی فرقههای مسلمان، حدیث افتراق را مبنای نگارش قرار دادهاند و به دنبال اثبات هفتاد و سه فرقه اسلامی مطابق با حدیث افتراق بودهاند. اما برخی دیگر هیچ توجهی به حدیث افتراق نداشته و علت انشعاب فرقهها را در اختلاف عقاید و مبانی دینی آنها جستوجو کردهاند. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا این حدیث در شکلگیری فرقهنگاری اسلامی نقش داشته است؟ بدین منظور، نوشته حاضر با گزینش و واکاوی دو کتاب اوائل المقالات از شیخ مفید (د.413ق) و بیان الادیان از ابوالمعالی محمد حسینی علوی (د.485ق) نشان داده است که منابعی همچون بیان الادیان متأثر از این حدیث و بر پایه آن تدوین شدهاند و در منابعی مانند اوائل المقالات معیارهای دیگری مد نظر بوده و به این حدیث توجهی نشده است.
Some sect writers have regarded Hadith e- Efteraq (Separation) as the basis of their writing to introduce and inspect Muslim sects and have sought to prove seventy-three Islamic sects in accordance with Hadith of Separation. Nonetheless, some others have disregarded this hadith and looked for the reason of the division of the sects in the differences in their religious beliefs and foundations. This article seeks to answer the question of whether this hadith played a role in the development of Islamic sectarianism through the descriptive and analytical method of research. For this purpose, the present article has studied two books of Ava’el al- Maqalat compiled by Sheikh Mufid (413 A. H) and Bayan al-Adyan by Abol Ma'ali Muhammad Hosseini Alavi (485 A. H) and it has revealed that the sources such as Bayan al-Adyan are influenced by this hadith. However, in the sources such as Ava’el al- Maqalat, the criteria other than hadith e- Efteraq have been taken into account.