چکیده:
وظیفه هدایت گری امامان علیهم السلام در نظام آفرینش اقتضا میکند که گاه از شیوهها و پاسخهای نامتعارف استفاده کنند. ممکن است برخی از پاسخ ها با آموزههای دینی و یا داشته های علمی قطعی تنافی داشته باشند از این منظر داخل در عنوان مشکل الحدیث هستند. تتبع در پاسخ های امامان نشان میدهد شمار پاسخهای نامتعارف آنان در مقایسه با پاسخ های متعارف، بسیار اندک است و مبتنی بر نظام هدایت تحلیل می شود. مواردی همچون نهی از پرسش گری، اجمال گویی، تقیه، توریه، توجه به باورهای رایج، استفاده از روش جدل و پاسخهای اقناعی از گونههای پاسخ نامتعارف است.
The task of guiding Imams (peace be upon them) in the system of creation requires that they sometimes use unconventional methods and answers. Some of the answers may be in conflict with religious teachings or certain scientific facts. Following the imams' answers shows that the number of their unconventional answers is very small compared to the conventional answers, and it is analyzed based on the guidance system. Things like prohibition of questioning, summarizing, taqiyyah, taqiyya, attention to common beliefs, use of argumentative method and persuasive answers are types of unconventional answers.Things like prohibition of questioning, summarizing, taqiyyah, taqiyya, attention to common beliefs, use of argumentative method and persuasive answers are types of unconventional answers.
خلاصه ماشینی:
از پیامبر خدا۹ نقل شده که حضرت فرمود: إِنَّا أُمِرْنَا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ أَنْ نُکَلِّمَ النَّاسَ بِقَدْرِ عُقُولِهِم؛ 3 ما گروه پیامبران فرمان داریم که با مردمان به اندازه خردهای ایشان سخن گوییم همچنین امیرالمومنین۷ فرموده است: لَيسَ كُلُّ العِلمِ يَستَطيعُ صاحِبُ العِلمِ أن يُفَسِّرَهُ لِكُلِّ النّاسِ؛ لِأَنَّ مِنْهُمُ الْقَوِیَّ وَ الضَّعِیفَ، وَ لِأَنَّ مِنْهُ مَا یُطَاقُ حَمْلُهُ، وَ مِنْهُ مَا لَا یُطَاقُ حَمْلُهُ، إِلَّا مَنْ یُسَهِّلُ اللَّهُ لَهُ حَمْلَهُ وَ أَعَانَهُ عَلَیْهِ مِنْ خَاصَّةِ أَوْلِیَائِه؛ 4 هر علمی چنان نيست که صاحب آن بتواند آن را برای تمام مردم تبيين کند؛ زيرا برخی از مردم [در عقل] قوی و برخی ضعيفاند، و برخی دانش ها قابل تحمّل و بعضی غير قابل تحمّلاند، مگر برای آن کسی که از اوليای مخصوص خداوند باشد که خدا شنيدن آن را برايش آسان کند و او را در اين کار کمک رساند.
لذا در روایات اهل بیت: با توجه به تفاوت سؤالکنندهها، پاسخهای متناسب با مخاطب داده شده است؛ مثلاً گاهی امام صادق۷ تفسیر یک آیه را طبق فهم هر کدام از سؤال کنندهها بیان فرموده است.
ثواب زیارت حضرت سیدالشهداء از آن جمله است که تأکیدات فراوانی بر این زیارت شده است؛ اما چون دستگاه حاکم به زیارت قبر امام حسین۷ حساس بودند، ائمه: بعضی از اوقات تقیه کردهاند و به ارزش واقعی زیارت امام حسین۷ نپرداختهاند؛ برای نمونه یکی از روات به نام حنان میگوید: به امام صادق۷ عرض کردم نظرتان درباره زیارت امام حسین۷ چیست؟ چون از بعضی از شما ائمه به ما رسیده که ثواب زیارت امام حسین۷ معادل حج و عمره است.
3 امام صادق۷ در این فرمایش، با استفاده از شیوه اقناعی به بیان فرق بین زنا و تارک نماز پرداخته است و چون فرق مذکور یک امر ملموس برای مخاطب است، سبب اقناع وی میشود.