چکیده:
بر خلاف عقیده و باور رایج شیعیان که معتقدند منشأ وپیدایش تشیّع در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) وهم زمان با ظهور وپیدایش اسلام بوده است،گروهی ازمستشرقان بر اساس مبانی فکری خویش مذهب تشیّع را یک رویداد تاریخی بعد از رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پدید آمده در جریان سقیفۀ بنی ساعده.و گروهی از آنان نیز تشیّع را ساختۀ ایرانیان وواکنش تند روح ایرانی در برابر تسلّط عرب مسلمان بر ایران می دانند وحتّی دشمنی شیعیان با خلیفۀ دوم را فتح وتسخیر ایران توسط اعراب مسلمان در زمان عمر اعلام می دارند. دستۀدیگری از مستشرقان ضمن این که به منشأ عربی بودن تشیّع اعتراف دارند، ولی به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب قایلند و از مذهب تشیّع به عنوان اسلام ایرانی یاد می کنند.(1) در این نوشتار سعی شده است تا با استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه و روایات وشواهد و اسناد تاریخی اثبات نماییم شیعه اصل اسلام وچون خون در رگ های اسلام وظهور وپیدایش آن نیز مربوط به سال سوّم بعثت رسول الله (صلى الله علیه وآله) همزمان وهمگام با شعار(قولوا لا الاه الا الله تفلحوا) می باشد.دراین نوشتار به نقدآثار بعضی از مستشرقان با نگاهی تحلیلی و توصیفی پرداخته شده است.
Contrary to the common belief and opinion of Shiites, who believe that the origin and emergence of Shiism was in the time of the Prophet (pbuh) and coincided with the emergence of Islam, a group of orientalists, based their own ideology, consider the Shiite religion as a historical event after the death of the Prophet (pbuh) which emerged during the Saqifah of Bani Saʿidah process; and some of them also consider the Shiism to have been fabricated by the Iranians against the Muslim Arabs’ domination on Iran. Other orientalists acknowledge the Arabic origin of Shiism, but believe in the influence of Iranian culture on this religion. The present research seeks to prove the Shiism is the original Islam and its emergence is on the third year of the prophetic mission simultaneous with the slogan of monotheism by using the Qurʾan verses and Nahj al-Balaghah, narrations, evidences, and historical documents. This paper criticizes the works of some orientalists with an analytical and descriptive view.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسي حديثي، تاريخي ديدگاه هاي مستشرقين دربارٔە پيدايش شيعه نبي الله پور حسرت شيل سر 1 2 محمد حسين توانايي سره ديني 3 عبدالمجيد طالب تاش تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠١/٢٩ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١٠/٠٧، صفحۀ ٢١٢ تا ٢٣٣ (مقالۀ پژوهشي) چکيده اين مقاله به بررسي انتقادي ديدگاه مستشرقان که هوّيت تشيّع را يک رويداد تاريخي بعد از رحلت پيامبر(ص ) دانسته و آن را محصول جريان سقيفه ي بني ساعده ميدانند ميپردازد، برخي ديگر از آنان نيز تشيّع را ساختۀ ايرانيان و نفوذ فرهنگ ايراني در برابر تسلّط عرب مسلمان بر ايران مي دانند که قابل نقد و بررسي است .
در اين پژوهش مبتني بر منابع کتابخانه اي به روش توصيفي- تحليلي مهمترين آيات قرآن و احاديث نهج البلاغه و نيز روايات مرتبط در کنار شواهد و اسناد تاريخي ضمن نقد ديدگاه طرح شده ، اثبات مي شود که هوّيت تشيّع ساخته و پرداختۀ اسلام حقيقي است و ظهور و پيدايش آن به سال سوّم بعثت رسول الله (ص ) همزمان و همگام با شعار توحيد است که بر اساس ادله ي حديثي و تاريخي در اين مقاله تبيين خواهد شد.
شايد بتوان چنين ديدگاه ناتمامي را يکي از اشتباه هاي بزرگ مورخان وديگران در طول تاريخ اسلام دانست که منجر به چنين تفسيري از جانشيني امام علي عليه السلام شده اند و مستشرقاني چون مادلونگ نيز از ان متاثر گرديده اند؛ ايشان گمان مي کنند، شيعه اعتقاد و باورش اين است چون علي (ع ) داماد وپسر عموي پيامبر (ص ) بوده بنابراين از آن حضرت ارث مي برده ويا عباس چون عموي پيامبر (ص ) بوده ، حق خلافت مخصوص آنان است ؛ در صورتي که باور و تفکر شيعه اين نيست .