چکیده:
یکی از عوامل مهم و موثربرای به تصویر کشیدن ماهیّت و کیفیّت هستی و جوامع بشری، وصف است. نویسنده به مدد تجربیّات و ذوق خود برای مجسّمکردن و تصویرآفرینی میتواند از وصف سود ببرد. عنصر برجسته در داستان سمک، تصویرگرایی و کاربرد زبان مجازی است که کاتب ارّجانی وقایع و تجربیات حسّی وآموختههای خویش را با زبان و بیان توصیفی دستوری یا هنری ـ ادبی مناسب به کار برده و اشخاص یا اشیا و به طور کلّی عوامل درگیر در ماجرای داستان را با بیانی تصویری، به گونهای معرفی کرده است که میتوان آن را داستان ترسیمی ـ تصویری دانست. زیرا در نظام روایی، بیشتر دارای نشانههای دیداری است. در سیر بیان داستان که دارای جنبههای فرهنگی ـ اجتماعی است، علاوهبر توصیف طبقات گوناگون دربارۀ شیوۀ زندگی، دغدغهها، مسایل و اتفاقات، کنشها و رخدادهای غیر واقعی (رئالیسم جادویی) نیز روبهرو هستیم.در این مقاله نقش وصفها؛ در ادامۀ روایت و عینیت بخشیدن به ماجرای داستان بررسیشده و عوامل موثر هنری در تصویرگرایی این داستان، باروش توصیفی ـ تحلیلی برجستهنمایی گردیده است.
One of the most important and effective factors for depicting the nature and quality of being and human societies is descriptive.The writer can use the attributes of his taste to visualize. Prominent elementin Samake Ayyar’s story is the visualization and use of virtual language that utilizes sensory and educational experiences with a descriptive grammatical or artistic-literary language and descriptive, and individuals or objects and, in general, the factors involved in the story. Cause an image has been presented in such a way that it can be described as a graphic story. Because in the narrative system, it has more visual signs. In the course of telling stories that have social cultural aspects, in addition to describing the different classes of court, lifestyle, and concerns, with issues and events, actions and unrealistic events (magical realism).In this article, the role of definitions, the narrative period and the advent of the story are examined, and the effective factors in the illustration of this story have been featured in descriptive-analytical manifestations.