چکیده:
علم، یکی از صفات ثبوتی خداوند متعال است. علم الهی، مراتبی همچون علم ذاتی و فعلی دارد. علم ذاتی، علم حقتعالی به وجود ممکن در مرتبه وجود واجب متعال است و علم فعلی، علم الهی به وجود ممکن در مرتبه وجود خود آن. در حکمت متعالیه، علم ذاتی، علم حضوری اجمالی در عین ظهور تفصیلی همه معلوم در مقام ذات و صفت ثبوتی ذاتی است و علم فعلی، علم حضوری تفصیلی در مقام فعل و صفت ثبوتی فعلی. این نوشتار به روش توصیفی - تحلیلی، دیدگاه مزبور را تبیین و آن را از آیات قرآن کریم و روایات اسلامی استنباط کرده است، برای مثال، علم ذاتی از اسم «أحد» و «صمد» و علم فعلی از آیه «هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» (حدید:4) به دست میآید.
knowledge has levels such as inherent and active knowledge. Inherent knowledge is the knowledge of the supreme Truth to the possible existence in the order of the Supreme Necessary Existence, and the active knowledge is the divine knowledge of the possible existence in the order of its own existence. In transcendental philosophy, Inherent knowledge is the brief innate knowledge, while the detailed appearance of all the known is in the position of the essence and the inherent positive attribute, and the active knowledge is the detailed innate knowledge in the position of the action and the active positive attribute. This article explains the above-mentioned point of view in a descriptive-analytical way and deduces it from the verses of the Holy Qur'an and Islamic traditions, for example, the inherent knowledge is obtained from the name "Ahad" and "Samad" and the active knowledge of the verse "He is with you wherever you may be, and Allah watches what you do " (Hadid: 4).