چکیده:
این مقاله به بیان مفهوم عفاف و حجاب و نقش آن در جلوگیری ناامنی و ایجاد امنیت و آرامش و به تأثیری که در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد، میپردازد و همچنین به تشریح نتایج سوء بیحجابی و تأثیر اعمال فرد بر اجتماع و بهوجودآوردن ناامنی مزمن در جامعه و به مسئله عفاف و حجاب از منظر قرآن و احادیث پرداخته است. زن در سایه عفاف و حجاب میتواند به ارزشهای والای انسانی دست یابد و نیز پوشش مناسب باعث میشود توجه انسان در این جهان به حقایق معطوف گردد. ثمره حجاب شناخته شدن جایگاه واقعی زن بهعنوان انسانی با ویژگیهای خاص خود است که این شناخته شدن، به برکت حجاب پدیدار میشود؛ حجاب به عکس آنچه میگویند، بیشتر زن را میشناساند، ثمرات بسیاری از جهات گوناگون دارد که مهمترین آن کسب امنیت و آرامش مقابله با ناامنی خانوادگی و اجتماعی است؛ این مقوله از آن جهت حائز اهمیت بسیاری است که علاوه بر خود شخص تأثیری عمومی هم دارد، زیرا در قانون پوشش و حجاب، هم به حقوق عمومی زنان بهعنوان نیمی از پیکره جامعه و هم به حقوق عمومی خانواده بهعنوان واحدی اجتماعی و هم به نسل آینده بهعنوان گروهی که پایههای سعادت مادی و معنوی آنان در گرو نوع روابط اجتماعی امروز آنها است توجه شده است و اینکه چطور زنان و مردان ما با رعایت حجاب اسلامی میتوانند در برقراری نظم و امنیت جامعه گام مؤثر و مفیدی بردارند. به همین جهت بیان نقش حجاب در بازدارندگی ناامنی در جامعه از مهمترین اهداف این پژوهش میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانهای است.
This article expresses the concept of chastity and hijab and its role in preventing insecurity and creating security and peace, and its impact on the individual, family and social dimension, and also describes the consequences of unveiling and the impact of individual actions on society and creating insecurity. Chronic in society and has dealt with the issue of chastity and hijab from the perspective of the Qur'an and hadiths. In the shadow of chastity and hijab, a woman can achieve high human values, and also appropriate clothing makes human attention in this world turn to the truth. The fruit of hijab is the recognition of the real position of women as human beings with their own characteristics, which is due to the hijab. Hijab, contrary to what they say, recognizes most women. Hijab has many fruits in many ways, the most important of which is gaining security and peace in the face of family and social insecurity; This issue is very important because in addition to the person himself, it also has a public impact, because in the law of dress and veil, both the public rights of women as half of society and the public rights of the family as a social unit and The next generation has been considered as a group whose material and spiritual prosperity depends on the type of social relations they have today. And how our women and men can take an effective step in establishing order and security in society by observing the Islamic hijab.
خلاصه ماشینی:
ثمره حجاب شناخته شدن جایگاه واقعی زن به عنوان انسانی با ویژگی های خـاص خـود اسـت کـه ایـن شناخته شدن، به برکت حجاب پدیدار مـی شـود؛ حجـاب بـه عکـس آنچـه مـیگوینـد، بـیش تـر زن را می شناساند، ثمرات بسیاری از جهات گوناگون دارد که مهم ترین آن کسب امنیـت و آرامـش مقابلـه بـا ناامنی خانوادگی و اجتماعی است ؛ این مقوله از آن جهت حائز اهمیت بسیاری است که عـلاوه بـر خـود شخص تأثیری عمومی هم دارد، زیرا در قانون پوشش و حجاب، هم به حقـوق عمـومی زنـان بـه عنـوان نیمی از پیکره جامعه و هم به حقوق عمومی خانواده به عنوان واحدی اجتمـاعی و هـم بـه نسـل آینـده به عنوان گروهی که پایه های سعادت مادی و معنوی آنان در گرو نوع روابط اجتمـاعی امـروز آنهـا اسـت توجه شده است و این که چطور زنان و مردان ما با رعایت حجاب اسلامی میتواننـد در برقـراری نظـم و امنیت جامعه گام مؤثر و مفیدی بردارند.
ثمـره حجـاب شـناخته شدن جایگاه واقعی زن بـه عنـوان انسـانی بـا ویژگـی هـای خـاص خـود اسـت کـه ایـن شناخته شدن، به برکـت حجـاب پدیـدار مـی شـود حجـاب ثمـرات بسـیاری از جهـات گوناگون دارد کـه مهـم تـرین آن کسـب امنیـت و آرامـش مقابلـه بـا نـاامنی خـانوادگی و اجتماعی اسـت .
در همـین رابطـه شـهید مطهـری در مـورد ایـن کـه کـدامین اقـوام دارای حجاب بودهاند چنین بیان می کند: «در ایران باسـتان و در میـان قـوم یهـود و احتمـالاً در هنـد حجـاب وجـود داشـته است و از آنچـه در قـانون اسـلام آمـده سـخت تـر بـوده اسـت ، امـا در عـرب جاهلیـت حجــاب وجــود نداشــته اســت و بــه وســیله اســلام در عــرب پیــدا شــده اســت .