چکیده:
مسئله اصلی پژوهش حاضر، بررسی فقهی جایگاه اذن شوهر در حج مستحبی همسر موقت است. در بررسی این مسئله لازم است اصل اولی در حکم تکلیفی و وضعی معلوم گردد. اصل اولی حاکم در حکم تکلیفی مسئله، اصالة البرائة و در حکم وضعی، اصالة الصحه است، اما چندین اطلاق و عموم در مقابل این اصل وجود دارد؛ مثل: اطلاق روایات دال بر نیاز حج استحبابی زن به اذن شوهر، اطلاق حرمت ایذا، اطلاق حرمت خروج از منزل، اطلاق اطاعت زن از شوهرش، و نیز عموم لزوم به مقتضای عقد و اجاره و عمومیت عدم الخلاف. مهمترین مقید این اطلاقات، وجود قرینه لبّی است دال بر اینکه حکم لزوم اطاعت و حرمت خروج از منزل مختص به عقد دائم است، نه مطلق همسر و عموم لزوم به مقتضای عقد در همه حالتها جاری نیست. نتایج حاصل از این تحقیق که به صورت کتابخانهای و نرم افزاری انجام شده، حاکی است اذن شوهر در صورتی که حج رفتن زن با حق شوهر تنافی داشته باشد مورد نیاز است؛ در نتیجه قول به تفصیل از مجموع ادله قابل استفاده است.
The jurisprudential analysis of the stand of the husband’s permission for his temporary wife to perform the recommended Hajj pilgrimage is the primary issue in this article. Understanding the fundamental principles of the imperative ruling and the positive ruling is essential to understanding this issue. The fundamental principles governing the issue are the principle of the authenticity of non-liability in the imperative ruling and the principle of the authenticity of correctness in the positive ruling, but there are some specificities and generalizations regarding these principles; for instance, the specificity of the narratives regarding the necessity of the husband’s consent for his wife in performing the recommended Hajj, the specificity of the prohibition of Idha, the specificity of the prohibition of leaving home, the specificity of the wife’s duty of submission to her husband, the general binding rules regarding contracts and lease, and the generality of non-offense. The most significant restriction of these specificities is the verbal analogy, indicating that the ruling on the necessity of obedience and the permission for leaving home is specific to a permanent marriage, not an absolute, and that general necessity based on marriage is not applicable in all situations. According to the findings of this research, carried out using software and library sources, the husband must provide his consent if his wife’s Hajj pilgrimage interferes with his rights. Accordingly, the decision on the issue is based on the situation and by the use of the set of proofs.