چکیده:
اسباب نزول، حوادث یا موقعیتهایی است که متعاقب آن آیه یا آیاتی نازل شده است. این اسباب در قالب روایاتی از معصومان(ع)، صحابه و تابعان نقل شده که همگی از ارزش یکسانی برخوردار نیست. یکی از شیوههای اعتماد به این روایات، تأیید شدن به وسیله آیات، همسویی با سیاق آیات و معتبر بودن سند و متن آنهاست. روایات پیرامون آیه 37 سوره احزاب که مربوط به ازدواج پیامبر(ص) با همسر سابق پسرخواندهاش، زینب بنتجحش میباشد دو دسته است. گروه اول دلیل این ازدواج را وحی الهی میداند و گروه دوم آن را به سبب علاقه پیامبر(ص) به زینب میشمرد. مضمون این دو گروه از روایات باعث تضارب و اختلاف آراء در مورد ابهام عبارت «تُخْفِى فىِ نَفْسِکَ مَااللَّهُ مُبْدِیهِ وَ تخَشىَ النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخَشَاهُ» در آیه یاد شده است. در این پژوهش روایات با توجه به تاریخ وفات نخستین راویان، تنظیم و با در نظر گرفتن شاخصههای منبع، سند، متن، سیاق و شواهد تاریخی بررسی و مشخص شد که روایات گروه دوم (ده حدیث) در منابع دست اول حدیثی نیامده است و از لحاظ سندی با ضعفهایی همچون راویان ضعیف یا مجهول، انقطاع و ارسال سند مواجه است. در بررسیهای متنی نیز اضطراب متون، تناقض و عدم صراحت، این روایات را سست میکند. بهعلاوه، سیاق آیات و شواهد تاریخی آن را تأیید نکرده و قراین موجود، نظریه ساختگی بودن این احادیث را تقویت میکند.
The cause of revelation is narrations narrated from the infallibles companions and followers, all of which do not have the same value. One of the ways to trust these narrations is to be confirmed by the verses, to be in line with the context of the verses and to be valid in their document and text. The narrations regarding verse 37 of surah Al_Ahzab which are related to marriage of the Prophet (PBUH) to his adopted son’s ex-wife, Zainab bint Jahsh are of two categories.The first group considers the reason for this marriage to be divine revelation and the second group considers it due to the Prophet(PBUH)‘s love for Zainab. The content of these two groups of narrations causes conflict and differences of opinon about the ambiguty of the pharse “And you were concealing in your heart what Allah was going to reveal, and you were fearing people, while Allah is more entitled to be feared by you” is mentioned in the verse. In this study, the narrations were prepared according to the date of the first narrators‘ death and considering the characteristics of the source, document, Text, context of verses and historical evidence it was found that the narrations of the second group (Ten Haddiths) did not appear in the first hand sources. In terms of document, it faces weaknesses such as weak or unknown narrators, interrupption and submission of document. In textual studies, the scattering of texts, contradictions and lack of explicitness weaknes these narrations. In addition the context doesn’t conform it, and the available cvidence reinforces the theory that these hadiths are fabricated