چکیده:
«تحریف» یکی از افعالی است که در قرآن کریم، توصیف بخشی از رفتار دینی یهودیان نسبت به کتابشان را به عهده دارد. این فعل در آیات مشابه خود جانشینهایی پیدا کرده که جزئیّات بیشتری از این رفتار به دست میدهند؛ «تبدیل»، «کتمان» و «تکذیب» به عنوان جانشینهای تحریف، و «اخفاء» به عنوان جانشین کتمان مهمترین این واژگان هستند. تأمل در واژگان همنشین و جانشین این افعال، به فهم دقیقتر تحریفِ نسبت داده شده به یهود، استخراج مؤلفههای معنایی هر کدام از این افعال و نیز فهم چگونگی برخورد اهل کتاب با کتاب مقدّس منتهی میشود. به همین جهت، این پژوهش از روش معناشناسی ساختاری استفاده کرده و برای واژۀ تحریف به این مؤلّفههای معنایی رسیده است: در کاربرد قرآن، تحریف به یک زمینۀ خاص محدود میشود و تنها در حوزۀ کلام مطرح است؛ تحریف غالباً دربارۀ تغییری از نوع شفاهی، و نه مکتوب، به کار رفته و با سرپیچی از دستورات الهی یا نادیده گرفتن آن ارتباط یافته است؛ یکی از شاخصههای مهم عمل تحریف، انحراف و به حاشیه راندنی است که نسبت به موضع اصلی کلام اتفاق میافتد، خواه در این انحراف، کلام با چیز دیگری جایگزین شود یا نشود؛ تحریف آگاهانه و با قصد انجام میشود و فعلی سهوی و از روی خطا نیست؛ تحریف رویکردی ناشایست، منفی و قابل نکوهش به کلام دارد و طبق آیات قرآن، از سوی یهود به وقوع پیوسته است.
Tahrif" (distortion) is one of the verbs used in the Holy Quran to describe a part
of the Jews’ religious attitude towards their holy book. This verb has some
substitutions in similar verses that provide more details of this action;
"conversion", "concealment", and "denial", as substitutes for Tahrif (distortion),
and "hiding" as a substitute for concealment are the most important of these
words. Reflecting on the accompanying and substitute words of these verbs leads
to a more accurate understanding of the distortion attributed to Jews, extracting
the semantic components of each of these verbs, and also understanding how Ahl
al-Kitab dealt with the Holy Book. Therefore, this research has used the structural
semantics approach and found these semantic components for the word Tahrif
(distortion): in the application of the Qur'an, distortion is limited to a specific
context and is only relevant in the field of speech. Tahrif (distortion) is often used
to refer to an oral change, not a written one, and is associated with disobeying or
ignoring divine commands. One of the important indicators in the act of
distortion is deviation and marginalization that occurs in relation to the main
position of the speech, whether, in this deviation, the speech is replaced by
something else or not. The distortion is done consciously and intentionally and is
not accidental or by mistake. Distortion is an inappropriate, negative, and
reprehensible action and according to the verses of the Qur'an, it was done by
Jews.