چکیده:
در آثار امام خمینی می توان سه رویکرد را در رابطه با مسائل مربوط به مرگ تشخیص داد: رویکرد مابعدالطبیعی (فلسفی), رویکرد اخلاقی و رویکرد عرفانی.در رویکرد فلسفی نگاه ایشان دنباله رو نگاه صدرایی به مسئله مرگ است, لذا مرگ در امتداد حرکت جوهری نفس و نتیجه کمال آن تفسیر می گردد و بر این اساس نگاه سینوی به مرگ در باب تبیین مرگ و علل آن را مورد انتقاد قرار می گیرد. بر اساس این دیدگاه مرگ امری وجودی است که میل به جاودانگی یکی از نشانه های آن به شمار می رود. رویکرد اخلاقی ایشان به مرگ نتایج و پیامدهایی از جمله عدم وحشت از مرگ, آمادگی برای آن ونگرش مقدمی و غیر غایت انگارانه به دنیا دارد.مرگ اختیاری و فنای عارفانه از مهم ترین مباحث مرتبط با مرگ است که در رویکرد عرفانی امام خمینی مورد توجه قرار گرفته است. در این رویکرد امام مرگ را سرآغاز تکامل انسان می دانند که ساحت معرفت و سراسر وجود وی را در بر می گیرد.
in Imam Khomeini's works could recognized triple approach to problems about death: Metaphysics (philosophical) approach, Ethical approach & mystical approach. In philosophical approach, his attitude is following up Molla Sadra attitude to death. So, the death is interpreted along soul’s Substantial motion and its perfection. And Accordingly, Ave cine's looking is criticized regarding explanation of death and its reasons .According to this point of view, death is an existential issue which desire to immortality is considered one of signs of it. Imam’s Ethical approach to death has consequences and is resulted in such as: no fearing in the confrontation of death, readiness for it & introductory attitude and non-ending to world .Voluntary Death and Mystical Effacement are the most important discussions regarding death which paid attention in Imam Khomeini's mystical approach. In this approach, he regards death as beginning of human evolution that covers his cognition stage then all over his existence.