چکیده:
دین و ارکان آن در تاریخ همواره منشا تحولات مهم فراوانی در جوامع مختلف بوده است. در این میان «حج» به عنوان یکی از فریضههای مهم دین اسلام، گاه اثر زیادی بر شئون مختلف مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع اسلامی و مسلمانان گذاشته است. در دوره صفویه به دلیل رسمیت یافتن تشیع دوازدهامامی در ایران و حضور اهل تسنن در همسایگی آن با حکومت ترکان عثمانی، وجه سیاسی مراسم حج و زیارت حرمین شریفین برجستهتر شد. سفر حج برای صاحبمنصبان حکومتی افزون بر اینکه فریضهای دینی ـ مذهبی شمرده میشد، ابعاد سیاسی را هم در بر میگرفت و به رخصت یا اجازه از سوی شاه نیاز داشت. این پژوهش بر اساس منابع کتابخانهای و به روش توصیفی ـ تحلیلی دنبال واکاوی رخصتهایی است که در دوره صفویه برای زیارت خانه خدا و حرمین شریفین صادر شده است؛ همچنین به این پرسش پاسخ میدهد که این رخصتها چرا و با چه هدفی اخذ یا صادر میشد و چه اثری بر مناسبات دو حکومت ایران و عثمانی داشت. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که از قرون نخستین اسلامی، رخصت گرفتن از امیر یا خلیفه برای حج وجود داشت و در دوره صفویه هم بزرگان و صاحبمنصبان ایرانی و غیر ایرانی با اهداف مختلف برای حج از شاه یا مسوولان بالای حکومتی رخصت میگرفتند. شاه گاهی این رخصتها را میپذیرفت و گاه به دلایل سیاسی و غیر سیاسی، اجازه سفر را نمیداد.
Numerous significant advancements in various nations have always been rooted in religion and its historical aspects. Meanwhile, Hajj—one of the major obligations of Islam—has occasionally had a significant influence on a range of religious, political, social, and cultural issues in Muslim nations. Because Twelver- imam Shiʿism was made official in Iran during the Safavid era and Sunnis lived nearby during the governance of the Ottoman Turks, the political significance of the Hajj rituals and pilgrimage to the Holy Shrines increased. In addition to being a religious obligation, the Hajj pilgrimage by government officials involved political considerations and required authorization or consent from the kings. This library-based research, which follows a descriptive-analytical approach, aims to analyze the permissions for pilgrimage to the House of God and the Two Holy Shrines during the Safavid-era. It also provides an explanation of why these permissions were obtained or issued, as well as the impact they had on relations between the Iranian and Ottoman governments. According to the research, permission to perform the Hajj pilgrimage was sought from the emir or caliph as early as the first centuries of Islam. During the Safavid period, however, both Iranian and non-Iranian elders and officials sought permission from the kings or high government officials to perform the Hajj for a variety of reasons. Due to both political and non-political factors, the kings occasionally accepted these permissions, but other times they did not permit the voyages.