چکیده:
محقق کرکی مشهور به محقق ثانی در روستای کرک در منطقه ی جبل عامل لبنان متولد شد. او از برترین
صاحبان فضل و بزرگ ترین فقهای شیعی است او آنچنان به بررسی و تحقیق در لابلای متون فقهی پرداخت که
او را محقق ثانی مینامند یعنی پس از محقق حلی ایشان از برجسته ترین پژوهشگران فقه آل محمد به شمار
میآید او آنچنان بر علوم دینی و فقه احاطه داشت که همه ی علما و فقهای شیعهی عصر پر برتری او اذعان
داشتند و به خاطر شدت علمی وی بود که پادشاه اپران از وی خواست به ایران آید ودر سمت شیخ الاسلامی
اختیاراتی بر عهده گیرد.
شخصیت علمی محقق کرکی به محور عمده و روش فقهی اوست و همه آن را مدیران دوره ی هشتصد ساله ی
فقه شیعه به خصوص مکتب حله. است او پس از ورود به اپران در دستگاه وارد و اقداماتی انجام داد که بعصی از
آنها عبارتند از ترویج فرایض دینی» بیان احکام شرعی» رواج اذان در شهرهای ایران بیان مسائل فقهی حکوست.
مشارکت در اداره ی کشور و ... می باشد. در واقع شاه طهماسب با پذیرش ولا یت محقق کرکی مشروعیت عمل
سیاسی خود را در چهارچوب فقه سیاسی شیعه تامین کرد.
خلاصه ماشینی:
شد اعداد اين کشته هاي ديار فزون از حساب قلم چهل هزار (براون ،٨١:١٣٦٨) به هر حال اين مسئله شامل فقها و علما نيز ميباشد به همين خاطر علما از اقصي نقاط به ويژه عراق و جبل عامل به ايران مهاجرت کردند و اين قضيه به خاطر خواست و علاقه ي شاه طهماسب که معتقد به تشيع فقـاهتي بـود و ديگري ظهور محقق کرکي است که با جرأت نظريه ي مشارکت علما را در دولت صفوي مطرح کرد عمده تـلاش کرکي آن بود که نقش مجتهد جامع الشرايط به تعبير آن روز مجتهد الزماني را تثبيت کنـد و ايـن کـار را از طريـق ولايت فقيه به انجام رساند شاه طهماسب نيز نظريه ي فقهي سياسـي محقـق کرکـي را پـذيرفت و خـود را نايـب مجتهد ناميد.
حسن بيک روملو در مورد او گفته : بعد از خواجه نصير الدين طوسي فرصتي بي نظيـر بـراي محقق کرکي در اشاعه و ترويج دين جعفري پيش آمد؛ او نزد برخي از مخالفان اماميه معروف به مخترع مـذهب شيعه شد با ظهور صفويه مسائل حکومتي ايجاب کرد که دولت امور ديني و مناصب قضايي را به کارشناسان فقه واگذار کند از اين رو با تبعيت از حکومت ، عثماني علما را در مصادر امور ديني مردم قـرار داد بـا ورود علمـا بـه ايران شاه صفوي مناصب مختلف را به آنان محول کرد از جمله منصب الامير و شيخ الاسلامي در اصفهان نايب الامام مروج المذهب و شيخ الاسلام در تهران (رباني ،١٩٤:١٣٨٦) در زماني که محقـق مـي زيسـته دو دولـت بزرگ در جهان اسلام حکومت مي کردند که هر دو آنهـا پايـه ي حکومـت خـود را بـر اسـاس ديـن اسـتوار مـي ساختند.