چکیده:
تفسیر تطبیقی یکی ازروشهای قرآن در ایجاد تحول بینشی و اعطای بصیرت نافذ به مخاطبان خودء و جهت
دادن آنها به سمت مقایسه است. به همین دلیل مطالعات تطبیقی در متون اسلامی به ویژه در آیات قرآن از
حایگاه ویژهای برخوردار است. یه ۰ فرقان به دلیل به کار رفتن واژههایی مانند: قوم» مهحور دارای اهمیت
است» چراکه باعث شده برخی از مفسران دیدگاههای متفاوتی را دربارة آن واژهها بیان کنند.
پژوهش حاضر به بررسی آرای مفسران فریقین در این زمینه پرداخته است. واژههای «رسول»)» (قوم)» («مهجور»
در این آیه نقش تعیینکنندهای برای تبیین آن دارند. باتوجه به سیاق آیة پادشده و کلمات به کاررفته در آن
مشخص میشود که؛ دربارة کلمه (قوم)» دیدگاههای مختلفی وحود داردء» که در آیة مورد بحث قوم بر مردان و
زنان پیرو رسول اکرم (ص) اطلاق میشود. و همچنین دربارة کلمة مهجوریت مناسبتترین دیدگاه این است:
مهحوریت قرآن دارای مراتبی است که مهمترین آنها به معنای توجه نداشتن به آموزههای قرآن» و غفلت ازآنها
و در نهایت عمل نکردن به آنها و اکتفا به جنبههای صوری و تشریفاتی آن است. و موضوع مهمتری که در این
مقاله از دیدگاه مفسران زیادی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است: در رابطه با زمان شکایت پیامبر گرامی اسلام
وعلت شکایت ایشان میباشد که در طول مقاله به این مباحث به تفصیل پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
(بحراني،١٤١٥، ج ٣، ص ١٦٦) استفاده خداوند از فعل «اتخذ» براي بيان مهجور قرار دادن قرآن ميتواند بـار معنـايي ويـژه اي داشـته باشـد کـه برخي محققين به آن اشاره کرده اند: «در اين آيه ، خداوند با استفاده از کلمه «اتخـذوا» در صـدد بيـان ايـن نکتـه است که قوم رسول اکرم (صليالله عليه وآله ) قرآن را وا ننهاده اند و ترک نگفته اند، بلکه آن را در اختيار گرفتـه و بـه آن دست يافته اند ولي اين بدست آوردن و در اختيار گرفتن قرآن به گونه اي است کـه در اثـر عـدم درک صـحيح و شـناخت اصـولي و اسـتفاده شايسـته و بايسـته ، قـرآن در ايـن ميـان عمـلا مهجـور و متـروک مانـده اسـت .
حال اين سؤال ايجاد مي شود که اين شکايت مربوط به چه زماني است ؟ که با سه ديدگاه مواجه مي شويم ، اکنـون به بررسي آن ها مي پردازيم : بررسي نظرات در مورد زمان شکايت پيامبر ديدگاه اول : تعدادي از مفسرين معتقدند: آيۀ " و قال الرسول " عطـف بـه آيـۀ " يعـض الظـالم " مي باشـد، و اينکـه پيـامبر ايـن ِ شکايت به درگاه خدا را در روز قيامت ميکند ازجمله : ٠( درآيۀ ٢٧ از سورٔە مبارکۀ فرقان از زبان ظالمين بيان مي دارد که پشت دست خود رامي گزند، درواقع ايـن روزي که ظالمان اين عمل را انجام مي دهند را يوم العض ناميده اند، و تعدادي از مفسـران معتقدنـد کـه يوم العض فقط شامل ظالم نمي شود بلکه کساني که قرآن را مهجـور کرده انـد نيـز مصـداق ايـن عمـل مي باشند، چرا که مهجوريت قرآن يعني مهجوريت رسـول اکـرم (ص ) و اهـل بيـت ايشـان .