چکیده:
الحاد جدید جنبشی سیاسی اجتماعی در ستیز با هرگونه اعتقاد و عمل دینی است. جریان یاد شده عمدهترین کانون تولید و ترویج شبهات گوناگون در حوزه باورهای پایه دینی، خاستگاه دین، نقش و کارکرد دین در زندگی بشر، رابطه دین و علم، رابطه دین و اخلاق و... است. این مساله باحثان و اندیشمندان بسیاری را در سراسر جهان به تکاپو و تلاش در جهت نقد و برجسته ساختن بنیادهای سست، روشهای خردگریزانه، دین سوز و دانش ستیز آن واداشته است. آنچه در این میان تا حد زیادی غایب است نگاهی به روش مواجهه و پاسخگویی به شبهات این جریان و بایستهها و شایستههای آن است. تحقیق حاضر بر آن است تا با روش توصیفی تحلیلی الحاد جدید را معرفی، سپس بایستههای مناسب در مواجهه با این جریان را بررسی کند. ماحصل تحقیق معرفی دانشها و گامهای لازم در این عرصه، روشن ساختن وجه حاجت به فلسفه در این زمینه، ظرفیت مناسب الهیات و فلسفه اسلامی و لزوم احتراز از درغلطیدن به دامان نظامهای الهیاتی مدرن در این مصاف است.
خلاصه ماشینی:
براساس دانشنامه آزاد ویکیپدیا (Wikipedia, the free encyclopedia, New Atheism) این تعبیر پس از «حادثه یازده سپتامبر» در سال 2006 توسط ژورنالیست شکاک (agnostic) گَری ولف برای اشاره به وضعیت ترویج شده توسط برخی از ملحدان قرن بیست و یکم به کار رفته است (Wolff, Gary, in The New Atheism, The Church of the Non-Believers; reprinted in Wired Magazine, November 2006).
به عبارت دیگر الحاد نو یک موج و جریان سیاسی، اجتماعی و جنبش ضد دینی نوین است که به بهانه انفجار برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک در 11 سپتامبر سال 2001 سربرکشیده و همه هم خود را مصروف آن داشت که خداباوری را در عصر علم و تکنولوژی امری نابخردانه و دین را منشأ شر و پدیدهای خطرناک و زدودنی جلوه دهد (See: Stewart, 2008 : Alister McGrath & Daniel Dennett in Dialogue, 1-16, 2008, p.
پاسخ این است که استفاده از علوم تجربی در مواجهه با الحاد جدید امری لازم و بایسته است، اما چنین نیست که منحصراً از طریق دانش تجربی بتوان به این مصاف رفته و مباحث را به سرانجام لازم رساند.
3. بنمایههای معرفتی لازم در نقد الحاد جدید عبارت است از: دانش فیزیک، زیستشناسی فرگشتی، علوم شناختی، فلسفه و الهیات.
5. فلسفه و الهیات اسلامی از ظرفیت بالایی در مواجهه با شبهات الحاد جدید برخوردار بوده و در این مصاف نیازمند اتکا به جریانهای الهیاتی مدرن، بویژه در موارد معارض با اندیشه اصیل اسلامی نیست.
Plantinga, Alvin (2011), Where the Conflict Really Lies: Science, Religion and Naturalism, New, York: Oxford University Press.