چکیده:
صنعت سینمای جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کوید-۱۹ و شرایط ناشی از آن، علاوه بر تعطیلی سالنهای سینما، با چالش نگهداشتن تماشاچیان خود، آن هم با وجود جایگزینی با دستیابی آسان به نام شبکه نمایش خانگی مواجه شد. جایگزینی که حتی در دوران بعد از این ویروس نیز اجازه نخواهد داد تا سینماها به شرایط قبلی خود بازگردند. در این پژوهش تلاش شده است تا عملکرد صنعت سینما در دوسال اخیر در حوزههای تولید و فروش مورد بررسی قرار گیرد و تغییرات شرایط فرآیند تولید فیلم متاثر از پاندمی کوید-۱۹ مطالعه شود. همچنین میزان رکود صنعت سینما و در مقابل آن عملکرد شبکههای نمایش خانگی و میزان پیشرفت و صعود و جایگاه این دو نسبت به یکدگیر در برابر مخاطب از بررسیهای انجام شدهی این پژوهش است. هدف از این پژوهش بررسی روندهایی است که موجب تغییر صنعت سینما در دوران پاندمی کرونا شدند و تلاش بر این است تا در بررسی این تغییرات به طور ویژه نقش پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی (ویاودی) به عنوان مهمترین عامل موثر بر سینما در این دوران، مورد توجه قرار گیرد. همچنین میزان فروش و عملکرد گیشههای جهانی و ایران در بازگشایی سالنهای سینما بعد از تعطیلی طولانیمدت مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات رفتاری مخاطب عام و همینطور مخاطب تخصصی سینما بعد از تقویت شبکه نمایش خانگی در دوران پاندمی کوید-۱۹ مطالعه شده است. نگاهی به آیندهی صنعت سینما در دوران بعد از کرونا نیز از دیگر اهداف این پژوهش است. آنچنان که از این پژوهش بر میآید، تغییراتی که صنعت سینما در مواجهه با کرونا به آن دچار شده، بخصوص در رویارویی با مخاطب، با این صنعت ماندگار و حتی ادامهدار است. تغییر ساختارهای اساسی در این صنعت اجتنابناپذیر بوده و در آینده با سینمای پساکرونا با شرایطی متفاوت در مواجه با رقیب جدی خود یعنی شبکههای نمایش خانگی جهت جلب مخاطب مواجه خواهیم بود.
After the covid-19 pandemic and its impact, the movie industry faced the challenge of shutting down theaters and an audience migrating to evergrowing VOD platforms. A problem that will still be an issue even after returning to normalcy.
In this research, the production and distribution processes and the impact of the pandemic on them in the past two years have been analyzed. We’ve also taken a look into the financial decline of the industry compared to the massive growth of streaming services and how these numbers compare against each other. This research has been done in order to uncover how the covid-19 virus has acted as a disrupter to the industry and how the film business could adapt and service through and after it. This paper also tries to evaluate the shape of the movie industry in the post-corona era and how some changes will be a permanent staple of the field in order to survive the surge to VOD platforms and streaming services.