چکیده:
سفال بعنوان یکی از مهمترین مواد فرهنگی کلیدی در هر محوطه باستانی به وفور در شهر سوخته وجود دارد تا جائیکه در برخی نقاط آن خاک را به زحمت میتوان دید و بدون پای گذاشتن بر روی سفال امکان راه رفتن وجود ندارد. وفور سفال نشانی است بر اهمیت و کاربرد این داده فرهنگی. به همین دلیل موضوع سفال و مطالعات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر سوزن دوزی نیز از هنرهای اصیل و پراهمیت سیستان و بلوچستان به حساب میآید، از این رو تصمیم گرفتیم که تاثیر نقوش سفالهای شهر سوخته بر سوزندوزی بلوچ را به روش توصیفی-تحلیلی که با رویکرد شناسایی ویژگیها و توصیف ساختار نقوش سوزندوزی و تحلیل نقشمایههای سفالینههای شهر سوخته انجام میشود مورد بررسی قرار دهیم. در پژوهش حاضر نقوش سوزندوزی به دلیل گستردگی طرح همچنین برای سهولت مطالعه، براساس نقوش ساده و ترکیبی دستهبندی شده است. ضمن اینکه با گزینش دادهها از میان نمونههای مشابه، نقوش سوزندوزی بلوچ با نقوش سفالینههای شهر سوخته بررسی و تطبیق داده شده است. در این میان نظر به ساختار، خاستگاه و منبع الهام نقوش، معانی در خور توجه آنها نیز بررسی شد و این مسئله مطرح شد که نقوش سفالینههای شهر سوخته چه تاثیری در سوزندوزی بلوچ داشته است؟ در پاسخ به این پرسش میتوان گفت: با توجه به نقوش به کار رفته در هنر سوزندوزی که ریشه در فرهنگ بومی و الهام از طبیعت منطقه بلوچستان دارد؛ این نقوش از نقوش سفالینههای شهر سوخته نشات گرفتهاند. همچنین بین نقوش روی سفالینههای شهر سوخته با فرم و شکل ظاهری سوزندوزی بلوچ ارتباط بصری وجود دارد. به عبارت دیگر بسیاری از نقوش سنتی سوزن دوزی بلوچ به جهت برخورداری از طرحهای اصیل و رنگآمیزی بدیع و سنتی و کیفیت فنی مطلوب و اصالت ویژهاش، از نقوش سفالینههای شهر سوخته نشات گرفته است.
Pottery as one of the most important key cultural materials in every ancient site is abundant in the burnt city to the point that in some places the soil is difficult to see and it is not possible to walk without stepping on the pottery. The abundance of pottery indicates the importance and application of this cultural data. For this reason, the subject of pottery and its studies are of special importance. On the other hand, needlework is one of the original and important arts of Sistan and Baluchestan. Let's examine the pottery patterns of the burnt city. In the present study, needlework patterns have been classified based on simple and combined patterns due to the breadth of the design and also for ease of study. In addition, by selecting the data from similar samples, Baluch needlework patterns with pottery patterns of the burnt city have been studied and matched. In the meantime, according to the structure, origin and source of inspiration of the designs, the meanings worthy of their attention were also examined, and the question was raised what effect did the pottery designs of the burnt city have on Baluch needlework? In response to this question, it can be said: According to the motifs used in the art of needlework, which is rooted in the local culture and inspired by the nature of the Balochistan region; These motifs originate from the pottery motifs of the burnt city. There is also a visual connection between the designs on the pottery of the burnt city and the appearance of the Baluch needlework. In other words, many of the traditional Baloch needlework motifs have originated from the pottery motifs of the burnt city due to their original designs, novel and traditional colors, desirable technical quality and special originality.