چکیده:
جیگوان کیم (1934-2019)، فیلسوف کرهای-آمریکایی معاصر است که پژوهشهای او در زمینه فلسفه ذهن و متافیزیک بوده است. این مقاله قصد دارد دیدگاه وی درباره علیت ذهنی را تحلیل و نقادی کند. دیدگاه کیم درباره علیت ذهنی، بر نوعی فیزیکالیسم تحویلی استوار است که در آن، رویدادهای ذهنی بهواسطه تحویلِ کارکردی به ویژگیهای فیزیکی، واجد اثربخشی علی میشوند. وی خوانش غیرتحویلی از فیزیکالیسم را رد میکند؛ و آن را موجب ایجاد مساله تعین چندجانبه میداند. از دید وی، حالات ذهنی درصورتی میتوانند توان علی داشته باشند که علتهای عصبی-فیزیکی آنها چنین ویژگیای را داشته باشند؛ در صورتبندی معمول از علیت ذهنی، مشکل تعین چند جانبه علی، موجب میشود تا ویژگیهای ذهنی فاقد شایستگی علی باشند. کیم با بیان اصل برونداد علی، علیت بهمثابه علیت تولیدی، و اصل بُستار، میکوشد تا صورتبندی خود از علیت ذهنی را ارائه کرده و، امکان آن را نشان دهد. در نقد دیدگاه کیم میتوان به این موارد اشاره کرد: (1) ابتناء ویژگیهای ذهنی بر ویژگیهای فیزیکی، موجب شبه پدیده بودن ویژگیهای ذهنی است. (2) استدلال برونداد علی، در نجات ویژگیهای ذهنی و نیز، در پاسخ به اشکالات برآمده از استدلال تعمیم، ناکام میماند. (3) استقلال ویژگیهای ذهنی از ویژگیهای فیزیکی، و تلقی آنها بهمثابه قانون، با یکدیگر ناسازگار است؛ و (4) خوانش علیت بهمثابه تولید، با قوانین بنیادی فیزیک مغایرت دارد.
Jaegwon Kim is a contemporary Korean-American philosopher who works in the philosophy of mind and metaphysics. This article purposes to analyze and criticize his position on mental causality. Kim's view of mental causation is based on a type of reductive physicalism, in which mental events become causally effective through functional reduction of physical properties. He refuses the non-reductive reading of physicalism; and, he considers, it to entail the problem of overdetermination. In his point of view, mental states can have causal power if their neuro-physical causes have such properties. In the canonical formulation of mental causation, the problem of causal overdetermination makes mental properties to deficiency of causal efficacy. By expressing the principle of causal Exclusion, causation as productive causation, and closure principles, Kim attempts to present his formulation of mental causation and demonstrate the possibility of mental causation. We argue that (1) supervening mental properties on physical properties makes mental properties to be an epiphenomenon. (2) Causal Exclusion Argument fails to save mental properties and also fails to respond to problems arising from the Generalization Argument. (3) The independency of mental properties from physical properties, and considering them as nomological, are incompatible with each other; and (4) reading causation as production contradicts the fundamental laws of physics.