چکیده:
از عوامل پیدایش علم نجوم و اختر شناسی، در آغاز حیات بشری، تعیین وقت و زمان بوده است، انسانها، به ویژه مردم عام بیش از تعیین وقت، علاقهمند به، پیشگویی و داشتن سرنوشت آدمی، از طریق کواکب، بودهاند. در علم نجوم و عقاید عامة مردم دوازده اختر وجود دارد که هر کدام از آنها نماینده و الهة چیزی میباشد به طور مثال بهرام نمایندة جنگ و دشمنی و زهره نمایندۀ شادی و رقص میباشد و برخی از آنها نحس و برخی دیگر سعد هستند، این مقاله، به بررسی، اندیشههای فلوطین، سنایی و مولوی در زمینة تاثیر کواکب بر سرنوشت انسان و بیان وجوه اشتراک و تفاریق اندیشههای آنان، پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
در علم نجوم و عقاید عامة مردم دوازده اختر وجود دارد که هر کدام از آنها نماینده و الهة چیزی میباشد به طور مثال بهرام نمایندة جنگ و دشمنی و زهره نمایندة شادی و رقص میباشد و برخی از آنها نحس و برخی دیگر سعد هستند، این مقاله، به بررسی، اندیشههای فلوطین، سنایی و مولوی در زمینة تأثیر کواکب بر سرنوشت انسان و بیان وجوه اشتراک و تفاریق اندیشههای آنان، پرداخته شده است.
» (دورانت، 1363: 61) در ادبیات ایران، بیشترین شاعری که از اصطلاحات نجومی در شعر خود بهره جسته است، خاقانی شروانی میباشد، در این مقاله به بررسی اندیشة فلوطین، سنایی و مولوی در مورد تأثیر کواکب بر سرنوشت انسان، پرداخته شده است.
حمل (بره): مردم خوار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (سنایی 1383، 435-436) چنان که دیدید، سنایی، نه تنها اعتقادی به تأثیرگذاری ستارگان ندارد بلکه برای هر کدام صفتی ضدّ اسم آنها ذکر کرده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (سنایی 1383، 218-219) مولوی و تأثیر کواکب مولوی، بر خلاف فلوطین سنایی به تأثیر اختران بر زندگی بشر اعتقاد دارد و سرنوشت هر انسانی را پیوسته با یکی از اختران میداند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (مولوی 1371، 1711- 1716: 2) مولوی، گاهی هم، با فلوطین و سنایی هم عقیده است و منجمین را چون معبّران، در پیش گویی و تعبیر خواب مؤثر میداند.