چکیده:
یکی از مکاتب فکری که در تاریخ فلسفه ظهور یافته و به بحث در مورد وجود انسان و اهمیت آن در مقابل وجود اشیا در طبیعت میپردازد، مکتب اگزیستانسیالیسم است. از پیشگامان این مکتب، مارتین هایدگر است که بحث درباره وجود را در خلال بررسی احوال انسان یا دازاین، به عنوان تنها موجودی که از وجود سوال میکند، آغاز نموده است. هایدگر معتقد است آنچه انسان را در درک بهتر احوال دازاین یاری میکند، این است که حالاتش بر پایه شکلی از هستی که همان در جهان بودن است، قرار گیرد. برای رسیدن به این هستی محض هایدگر به وجود انسان (دازاین) یا همان وجود در جهانی او رجوع میکند و سه ویژگی هستی خاص انسان را که (شامل: حالت انفعالی یا امکان، سقوط و در جهان انداختگی یا مجعولیت) است بیان میکند که وسیله ارتباط انسان با وجود است. و به همین دلیل این ویژگیها را خصوصیات اگزیستانسیال مینامد. اگزیستانسیالیسم از دیر باز پیوند عمیقی با ادبیات عربی داشته و مقدمات طللی به عنوان یکی از ریشه دارترین مباحث ادبیات عربی مرتبط با این مکتب در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشگر سعی دارد با روش موضوعی، خصوصیات اگزیستانسیالیسم را در مقدمات طللی معلقات سبع جاهلی مشخص کند. در نهایت این پژوهش، خواننده در مییابد که این سه ویژگی بر مقدمات طللی معلقات قابل تطبیق است.
Existentialism is one of the schools of thought in the history of philosophy which is discussing the humane existence and its importance against the subject existence in the nature. Martin Heidegger is a pioneer of this tradition who began the discussion on existence through studying human existence or Dasien, as the only creature asks about existence. Heidegger believes that what helps human to a better comprehension of Dasien existence is that his attitudes establish on the base of a formation of existence; i.e., being-in-itself. To achieve this pure existence, Heidegger reverts to human existence (Dasien) or to his being-in-itself and explains three special features of human including passiveness or possibility, collapse or apocryphal which relate human to existence and so he has named these features existential. Existentialism has a long deep relationship whit Arab literature, and in this article, the premise of the Al-Atlal has been taken into consideration as one of the most basic subjects in Arab literature in connection with this school of thought. The Researcher tries to specify Existentialism features in the premise of the Al-Atlal of the Suspended Odes in barbarism period. Finally, the reader will conceive that these three features are reconcilable with the premise of Al-Atlal of Suspended Odes.