چکیده:
در هندسه فکری شیعه، امام افزون بر مقام مرجعیت دینی و سیاسی، با قدرت و توان تصرف در عالم خلقت، نقش هدایتگری انسان را برعهده دارد؛ و از راه تأثیر بر دل و قلب، انسان را به سر منزل مقصود هدایت میکند. این تأثیرگذاری همان «ولایت تکوینی» امام است که بهصورت قلبی یا عاطفی و یا عملی تجلی پیدا میکند. مراد از «ولایت تکوینی»؛ قدرت تصرف در کائنات و هستی به اذن خداوند است و ولی در اثر عبودیت، تقرب یافته و امکان تصرف مییابد. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با شیوه کتابخانهای، درصدد بیان تأثیر و شیوه یافتن آن است. بررسیهای انجامشده؛ نشان میدهد که ولایت تکوینیِ ائمه معصومین ( مسلّم است و چون به الاستقلال نیست و به اذن و اراده الهی ایجاد شده است، در نتیجه با توحید و ولایت خداوند ناسازگار نیست و نقش «ولایت تکوینی» و «هدایت باطنی» که از شئونات آن است را در سه عرصه روشن میکند و نشان میدهد که ثمره تأثیر هدایت در «قلب» و «علم» بهصورت توفیق در عمل و استجابت دعا و نزول برکات ظاهر میشود.
According to the structural ideology of the Shi’a, the Imam fulfills the role of guidance that is in line with his abilities for involving the mankind and the masses to the extent of the world by provoking hearts and souls in aims of leading people to their divine destination while he holds religious and political authority. The following impact of the Imam’s leadership is what is known as Wilayat-e-Takvini (Formative Authority) which manifests as a practical form while also emotionally manifesting itself by affecting people’s hearts. The purpose of Wilayat-e-Takvini is the power to hold tenure in the existing universe if Allah grants so; however, with compliance to Allah’s regards, this power becomes abundant and most reliably trusted for tenure in land. This paper uses a descriptive-analytical method with dependence on a library-like research method to render the realizations and impacts of such authoritativeness and ways to obtain it. Studies reveal that Wilayat-e-Takvini is undoubtedly a definite attribute of the infallible Imams (as) and is not independent of Allah’s will and approbation, therefore, this principle is in agreement with both Tawhid and Wilayat of Allah (Allah’s oneness and righteous propriety.) Following the previously elaborated doctrine, the principle of Allah’s Tawhid and Wilayat encompasses both convictions of Wilayat-e-Takvini and Hidayat-e-Batini (inner guidance) while it establishes them in three separate domains; finally, it sheds light on the impactful fruition of Hidayat (guidance) on the “heart” and “knowledge” while it presents itself in deeds, answers to prayers and increased abundance of blessings.