چکیده:
این مقاله در چارچوب نظری مدارهای قدرت و با رویکردی مقایسهای و با روشی توصیفی-تحلیلی به بررسی مشارکت سیاسی زنان در کشورهای ایران و عربستان (بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰) پرداخته است. فرضیه پژوهش عبارت است از اینکه از منظر فرانظریه مدارهای قدرت گفت نیروهای اجتماعی حاکم در کشور عربستان سعودی از مجرای نهادهای قانونگذار و تعیین قواعد و مقرراتی و همچنین از طریق ساز و کار فرهنگ سیاسی جاری در جامعه خود و سازمانهای درگیر همچون احزاب سیاسی در جامعهپذیری سیاسی تلاش در محدود کردن خواست مشارکت بیشتر زنان در جوامع خود داشتهاند اما در ایران با تاکید اسناد بالادستی و رویههای قانونی نسبت به گسترش مشارکت زنان از تساهل بیشتری برخوردار است. نتایج حاکی از این است تلاشهای زنان در برابر محدودیتها، منجر به جنبشها و قواعد و رویههایی شده است که حداقل مشارکت برای زنان در این دو کشور تحقق پیدا کرده است. البته مشارکت سیاسی زنان در ایران بواسطه تفاسیر و اجتهادهای مترقیتر از عربستان سعودی شکل متفاوتی داشته و گسترده تر بوده است.
This article examines the political participation of women in the countries of Iran and Saudi Arabia (between 2000 and 2020) in the theoretical framework of power circuits and with a comparative approach and with a descriptive-analytical method. The hypothesis of the research is that from the perspective of the meta-theory of the circuits of power, the ruling social forces in the country of Saudi Arabia through the channel of legislative institutions and the determination of rules and regulations, as well as through the mechanism of the current political culture in their society and involved organizations such as parties. In political socialization, they have tried to limit the desire of women to participate more in their societies, but in Iran, with the emphasis of upper-level documents and legal procedures, there is more tolerance towards the expansion of women's participation. The results indicate that women's efforts against the restrictions have led to movements and rules and procedures that have achieved minimum participation for women in these two countries. Of course, women's political participation in Iran has had a different form and has been wider due to more progressive interpretations and ijtihads than in Saudi Arabia.