چکیده:
نظریهها، تابعی از دستگاه مولّد معرفتی هستند. آنها نیز تابعی از زیرساختهای هستیشناسانه میباشند. برای اکتشاف نظریههای قرآنبنیان، نیاز به اکتشاف دستگاه مولد معرفتِ قرآنبنیان است و اکتشاف این دستگاه معرفتی نیاز به اکتشاف «هستانشناسی» قرآن دارد. کاربردهای مفهوم «حق» در قرآن نشان از نقش مهم آن در هستانشناسی قرآنی دارد. این مقاله بهدنبال کشف هستانشناسی حق در قرآن است (یعنی کشف نوع و کیفیت روابط «حق» با همنشینها و جانشینهای این واژه) تا بتوان بر اساس آن، زیرساختهایی برای علوم انسانی اسلامی فراهم ساخت. یافتههای مقاله حاکی از این است که نقطه کانونی در هستانشناسی حق، مفهوم «بینهایت» و «خودبنیاد» است و هر فرد یا پدیده یا مفهومی که به آن مرتبط شده باشد و تأثیر در اتصال به آن داشته باشد، صفت «حقبودن» را میگیرد و براساس آن میتوان از انسانِ حق، معرفتِ حق، روش حق، ارزش حق، دین حق سخن گفت.
Theories are a function of the cognitive system that generates them (paradigms). They are also a function of ontological infrastructure. In order to discover the theories based on the Quran, it is necessary to discover the knowledge-generating system of the Quran, and the discovery of this epistemic system requires the discovery of the "ontology" of the Quran. The applications of the concept of "right" in the Qur'an show its important role in the Qur'anic ontology. This article seeks to discover the ontology of rith in the Qur'an (that is, to discover the type and quality of the relations of "right" with the companions and successors of this word) so that, based on it, infrastructures for Islamic humanities can be provided. The findings of the article indicate that the focal point in the ontology of right is the concept of "infinity" and "self-foundation", and any person or phenomenon or concept that is connected to it and has an effect on being connected to it, takes the attribute of "being right, and based on that, we can talk about the right person, the right knowledge, the right method, the right value, and the right religion.