چکیده:
قرآن از وجود جهان غیب و ویژگیهای آن خبر داده است. این جهان در مقابل جهان شهادت قرار دارد، هم از گستره بیشتری برخوردار است و هم اصل و باطن جهان شهادت به شمار میآید. باور به چنین جهانی آثار فراوانی در مؤلفههای علوم انسانی دارد. نوشتار حاضر با استفاده از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی- تحلیلی در استنتاج دیدگاه تلاش کرده است اقتضائات سلبی و ایجابی مبنای یادشده را در هدف و غایت علوم انسانی واکاوی کند. باور به جهان غیب با نفی نومینالیسم، انحصارگرایی روشی ارائهشده در قالب طبیعتگرایی متافیزیکی و روششناختی، اومانیسم و نادیدهانگاری مبدأ و غایت پدیدهها، قرب به خدا را بهعنوان هدف نهایی علوم انسانی مطرح میکند که ضمن معتبرشمردن اهداف مقدماتی و قریبهای مانند پیشبینی و کنترل، فهم معنای رفتار و تغییر وضعیت موجود در راستاری هدف نهایی، به کارکرد تولید معنای زندگی که پیش از این علم ناتوان از ارائه آن بود، منتج خواهد شد.
The Qur'an informs about the existence of the unseen world and its characteristics. This world is opposite to the visible world, it has a wider scope and is considered as the origin and inward of the visible world. Belief in such a world has many implications for element the humanities. This paper uses the library method in data collection and descriptive-analytical method in inferring views and seeks to investigate the negative and positive implications of this basis in the purpose of the humanities. The belief in the invisible world, by denying nominalism, the exclusivism of a method presented in the form of metaphysical and methodological naturalism, humanism and ignoring the origin and end of phenomena, presents approximation to God as the ultimate goal of the humanities, while validating preliminary and approximate goals such as anticipation and control, understanding the meaning of behavior and changing the present status in light of the ultimate goal, it will result in the function of producing the meaning of life that science was previously incapable of presenting