چکیده:
نشانه- معناشناسی روایی به بررسی ویژگیهای روایی داستان میپردازد تا شرایط تولید و دریافت معنا در گفتمان را نشان دهد. گفتمان پایه و اساس پژوهشهای معناشناسی است. این پژوهش با روش تحلیلی– توصیفی، در قالب نشانه- معناشناسی و با بهره گرفتن از الگوی شعیری و آمیختن آن با الگوی الماسی شکل ویلیام لباو به تحلیل گفتمان روایی، پویایی و بُعد تعاملی کلام در روایت «حسن قناد و ملک ابراهیم» از مجموعه قصههای «دیار همیشه بهار» اختصاص دارد. در تحلیل گفتمانی این روایت، تلاش بر این است که، علاوه بر تبیین زنجیرههای پیکرۀ روایی این داستان به بیان ابعاد کلامی شکلدهندۀ آن نیز پرداخته شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در این گفتمان روایی، «ملک ابراهیم»، شخصیت اصلی داستان، به دنبال شناخت محیط اطراف و تغییر وضعیت زندگی خویش است و این تغییر ناخودآگاه و توسط دختری زیباروی، در بستر زمانی و مکانی ویژه، همراه با حوادث پیاپی رخ میدهد و فرآیند پویای تولید معنا در آن از یک طرف، به سبب تعامل عوامل درون متنی(کنشگزاران وکنشپذیران) و از سویی دیگر، به سبب تعامل عوامل برون متنی (راوی و روایتشنو) است؛ راوی در این داستان بخوبی توانسته است با گذر از کارکردهای تعاملی در خلق معنای نخستین و رسیدن به کارکردهای معنایی برون زبانی، نظامهای خاصی از گفتمان روایی را شکل داده و دست به آفرینش پیکرۀ روایی پویا و هدفمند در قلمرو زبان و ادبیات بزند.
Sign - Narrative semantics examines the narrative features of the story to show the conditions of production and reception of meaning in discourse. Discourse is the basis of semantic research. This research is done by analytical-descriptive method, in the form of sign-semantics and by using the numerical model and mixing it with the diamond-shaped pattern of William Liao to analyze the narrative discourse, smell and interactive dimension of speech in the narration of "Hassan Shad and King Ibrahim, from the collection The stories of "The Land of Everlasting Spring" are dedicated. In Golestani's analysis of this narrative, an attempt is made, in addition to the chain of narrative figures of this story, to express the theological dimensions that shape it. Findings show that in this narrative discourse, "King Ibrahim", the main character of the story seeks to know the environment and change his life situation, and this change is unconscious and by a beautiful girl, in a special time and place, along with follow-up events. Occurs and the dynamic process of meaning production in it, on the one hand, due to the interaction of intra-textual factors (exciters and actors) and on the other hand, due to the interaction of extra-textual factors (narrator and narrator of the object). In this story, Dari has been able to pass through interactive functions in creating the first meanings and reaching the semantic functions of language, to form special systems of narrative discourse and to create a dynamic and purposeful narrative pursuit in the realm