چکیده:
گروتسک نوعی بیان بصری است که به هنرمند اجازه میدهد تا با خلق هویت بصری عجیب، غیرعادی و غیرواقعی، مفاهیم مورد نظر خود را بهصورتی متفاوت در هنر بیان کند. تعریف مؤلفههای خاص برای گروتسک در هنر یکی از مباحث مورد توجه نظریهپردازان بوده و از زوایای مختلفی توسط آنها بررسی شده است. پژوهش پیشِرو، با هدف تطبیق تابلوهای منتخبی از بهمن محصص (۱۳8۹ـ۱۳0۹) و پلانهایی از فیلم سینمایی «آوازهایی از طبقۀ دوم» اثر روی اندرسون (۲۰۰۰ م) با تکیه بر نظریۀ گروتسکی میخائیل باختین (۱975ـ۱89۵ م) و استفاده از رویکرد میانرشتهای، درصدد یافتن اشتراکات آنها با توجه به ویژگیهای مد نظر این فیلسوف روس است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفیـ تحلیلی است و جمعآوری دادهها به شیوۀ کتابخانهای انجام گرفته است. نتیجۀ این پژوهش حاکی از آن است که با وجود خلاء پژوهشی درباره پدیدۀ گروتسک در هنرهای بصری، هر دو هنرمند با توجه به ریشههای فرهنگی متفاوت، از مؤلفههای معرفیشده توسط باختین بهخوبی استفاده کردهاند و در این مورد از جنبههای مشترک برخوردارند.
Grotesque is a type of visual expression that allows the artist to express his or her desired concepts in a different way in art by creating a strange, unusual and unrealistic visual identity. The definition of specific characteristics for the grotesque in art is one of the topics of interest to theorists and has been examined from different perspectives. The current research aims to comparatively analyze selected paintings from Bahman Mohassas (1931-2010) and shots from the movie Songs from the Second Floor by Roy Anderson (2000) through the lens of Mikhail Bakhtin's grotesque theory (1895-1975). It adopts an interdisciplinary approach to seeks their commonalities according to the characteristics considered by this Russian philosopher. The method used in this research is descriptive-analytical. Despite the paucity of research on the grotesque in visual arts, the results indicate that given their different cultural roots, both artists have made good use of the characteristics introduced by Bakhtin and that they share commonalities in this respect