چکیده:
ادبیات تطبیقی یکی از رویکردهای ادبی جدید است که به بررسی داد و ستدهای ادبی میان آثار و اندیشههای ادیبان همعصر و همزبان و حتّی ادیبان مربوط به سرزمینها و دورههای تاریخی متفاوت و با ملیّتهای گوناگون میپردازد؛ از این رو میتوان آن را دارای اهمیّت و گستردگی جهانی دانست. بنابراین پژوهشهایی با رویکرد تطبیقی، به دانستن روابط میان ادبیات کشورها و مناطق گوناگون، و داد و ستدهای ادبی آنها کمک میکند. در پژوهش حاضر تلاش شد که با رهیافت توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی تطبیقی نمود «طرب» در شعر شاعرانی چون مولوی و سعدی و ابن فارض پرداخته شود؛ عرفان یکی از پربارترین شاخه های فرهنگ اسلامی است که از قرآن کریم و حدیث شریف سرچشمه می گیرد. مولوی، ابن فارض و سعدی سه شخصیت معتبر عرفان اسلامی به شمار می روند. مبانی نظری منبع اصلی این تحقیق را قرآن، دیوان ابن فارض ، بویژه تائیه کبری و خمریه او ، و اشعار عرفانی سعدی و مولوی تشکیل می دهد. از این رو پس از خوانش دقیق اشعار آنها نمود این مقوله از نظر محتوا در مفهوم عشق عرفانی و از نظر ساختار در موسیقی حاکم بر اشعار آنها واکاوی گردید و چنین استنتاج شد که مقولهی «طرب» از نظر محتوا خود را در مفهوم عشق و از نظر ساختار خود را در موسیقی بیرونی و موسیقی معنوی اشعار این شاعران نشان داد.
Comparative literature is one of the new literary approaches that examines the literary exchanges between the works and thoughts of contemporaries and writers of the same language, and even writers from different lands and historical periods and with different nationalities; Therefore, it can be considered as having global importance and extent. Therefore, researches with a comparative approach help to know the relationships between the literatures of different countries and regions, and their literary transactions. In the present study, an attempt was made to compare the term " ecstasy " in the poetry of poets such as Maulavi, Saadi, and Ibn Faraz, using a descriptive-analytical approach and using library sources. Therefore, after a careful reading of their poems, this category was analyzed in terms of content in the concept of love and in terms of structure in the music governing their poems, and it was concluded that the category of " ecstasy " in terms of its content In the concept of love and in terms of structure, it showed itself in the outer music and spiritual music of the poems of these poets.