چکیده:
حقّ، به معنای «اختیار، امتیاز و سلطه کسی بر شخص یا چیزی» به کار میرود و معنای اینکه خدا حقِّ طاعت دارد این است که وقتی طاعت الهی را با غایاتش مقایسه میکنیم، میتوان عقلاً نوعی شایستگی انحصاری از آن انتزاع کرد و برای رسیدن به آن غایات، اطاعت الهی ضرورت مییابد و ما از آن، تعبیر به «وجوب تبعیّت» میکنیم. ما برای پذیرش حقِّ طاعت و وجوب تبعیّت، باید صفاتی را در خدای متعال لحاظ کنیم؛ صفاتی از قبیل علم، قدرت، عنایت و ولایت الهی. تبیین اندیشمندان از این مقوله متفاوت بوده که برخی از آنها را میتوان پذیرفت و برخی دیگر قابل نقدند.
Abstract Haqq (Right) is used in the sense of "someone's authority, privilege, and dominion over a person or something" and the meaning of God's worship right is that when we compare divine obedience with its goals, we can rationally extract a kind of exclusive merit from it and to reach for those goals, divine obedience becomes necessary, and we interpret it as "the obligation of obedience". In order to accept the right of obedience and the obligation to obey, we must consider some attributes in the Almighty God; Attributes such as knowledge, power, grace and divine governance. The explanation of thinkers about this category is different, some of them can be accepted and others can be criticized. Some of the results of this article, which have been done in a descriptive-analytical way are: On the basis of the perfection attributes of God, the exclusive right to establish laws and the power to implement them is from God, and this is one of the reasons that prove the obligation of God's obedience to the servants. All divine commands that command obedience must ultimately lead to instructive and rational commands, even though they can be obligatory by God (molavi) and lead to a rational obligation; And that in a sense, the right to obey God includes possible tasks, although from another point of view, this inclusion is a place for reflection.
خلاصه ماشینی:
بررسی ادله وجوب تبعیت از خدا احمد فربهی 1 چکیده چکیده حقّ، به معنای «اختیار، امتیاز و سلطه کسی بر شخص یا چیزی» به کار میرود و معنای اینکه خدا حقِّ طاعت دارد این است که وقتی طاعت الهی را با غایاتش مقایسه میکنیم، میتوان عقلاً نوعی شایستگی انحصاری از آن انتزاع کرد و برای رسیدن به آن غایات، اطاعت الهی ضرورت مییابد و ما از آن، تعبیر به «وجوب تبعیّت» میکنیم.
برخی یافتههای این نوشتار که به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته، از این قرار است که بر اساس صفات کمالی الهی، حق انحصاری وضع قوانین و قدرت اجرای آنها از ناحیه خداست و این امر یکی از دلایلی است که وجوب طاعت الهی را بر بندگان اثبات میکند؛ همه اوامر الهی که امر به طاعت میکند، در نهایت باید به اوامر ارشادی و عقلی منتهی شود، هرچند میتواند مولوی بوده و به وجوبی عقلی منتهی شود؛ و اینکه به یک معنا حقّ طاعت الهی شامل تکالیف احتمالی هم میشود هرچند از منظر دیگر، این شمول محل تأمل است.