چکیده:
کرونا، ویروس ناشناختهای است که همه مرزهای طبیعی و انسانی را پشت سر گذاشته به طوری که هنرمندان جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هنرمندان کرد نیز از این امر بیتأثیر نبوده و در آثارشان این امر را بازتاب دادهاند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل پیامدهای کرونا، در ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﻏﻴﺮ از ﻣﺎﻫﻴﺖ اصلی آن، بهعنوان ﻣﻀﻤﻮن هنری در آثار هنرمندان کرد از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار است. باشلار جهت تحلیل اثر هنری، تخیل مؤلف را مورد توجه قرار داده و عناصر اصلی و اولیه سازنده جهان (آب، هوا، خاک و آتش) را اساس شناخت اثر هنری و تخیل هنرمند قرار میدهد چراکه معتقد است تخیل بر پایه صورتهای مادی شکل میگیرد. این پژوهش، به لحاظ ماهیت از نوع کیفی بوده و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. همچنین گردآوری اطلاعات و دادهها با استفاده از منابع مکتوب و کتابخانهای، میدانی، همچنین شبکه جهانی اطلاعرسانی (اینترنت) صورت گرفته و در پی پاسخ به این پرسش است که: تأثیر پاندمی کرونا و فضای حاصله از آن بر هنرمندان کرد منتخب در این پژوهش و آثارشان چگونه بوده است؟ در این راستا، ابتدا با تنظیم یک فراخوان و پخش آن در فضای مجازی و جامعه، ارتباط با هنرمندان بهصورت میدانی و ... بالغبر 290 اثر در قالبهای متفاوت هنری و با محوریت کرونا جمعآوری شد. سپس با توجه به کیفیت آثار جمعآوریشده به روش هدفمند، آثار هر هنرمند از هر کشور کردنشین «ایران، عراق، سوریه» انتخاب و به تحلیل و بررسی آثار این سه هنرمند منتخب از منظر نظریۀ باشلار پرداخته شد. نتیجه نشان داد که هنرمندان منتخب در این پژوهش بیشتر به فضای درونی خویش مراجعه کرده و آثار این دوره آنها بیشتر به سمت درونگرایی و دغدغههای درونی هنرمند گرایش پیداکرده و انعکاس مستقیم اثرات کووید 19 در جامعه انسانی کمتر در آثار این هنرمندان انعکاس پیداکرده است.
Corona is an unknown virus that transcends all natural and human boundaries and affects artists around the world. Kurdish artists have not been unaffected by this and have reflected this in their works. The purpose of this study is to study and analyze the consequences of Corona, in ﭼﺎ ﻏﻴﺮ one of its main., As an art in the works of Kurdish artists from the perspective of Gaston Bashlar's imaginative critique. In order to analyze the work of art, Bashlar pays attention to the author's imagination and uses the main and basic elements of the world (water, air, soil and fire) as the basis for recognizing the work of art and the artist's imagination because he believes that imagination is formed based on material forms. This research is qualitative in nature and is a descriptive-analytical research method. Also, information and data were collected using written sources and libraries, field, as well as the global information network (Internet) and seeks to answer the question: the impact of the Corona pandemic and the resulting atmosphere on Kurdish artists selected in this study and How have their works been? In this regard, first, by organizing a call and broadcasting it in cyberspace and society, communicating with artists in the field, etc., a total of 290 works in different artistic formats and with a focus on corona were collected. Then, according to the quality of the works collected in a purposeful way, the works of each artist from each Kurdish country "Iran, Iraq, Syria" were selected and the works of these three selected artists were analyzed from the perspective of Bashlar's theory. The results showed that the selected artists in this study referred more to their inner space and their works of this period tended more towards introversion and inner concerns of the artist and the direct reflection of Covid 19's effects in human society was less reflected in the works of these artists.