چکیده:
ایلات و عشایر ساکن در ایران با بر خورداری از شیوه های کوچ نشینی و اقتصاد شبانی، ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منحصر بفردی را دارا است. اما با توجه به تغییراتی که بخصوص در حوزه ساختارخانواده در سال های اخیر در زندگی مردمان این مرز و بوم پدید آمده است ایلات و عشایر نیز با سرعتی که در طول تاریخ کمتر با آن روبرو بودهاند. در تغییر و تحولاند. هدف از این تحقیق نگرش مردم شناختی به ساختار خانواده و نظام خویشاوندی ایلات و عشایربا تاکید بر ایل قشقایی فارس و تغییر و تحولات پدید آمده در آن است. این پژوهش به لحاظ کاربرد از نوع بنیادین و به لحاظ ماهیت کیفی بوده و از منظر عمق،ژرفانگر است. رویکرد این تحقیق، توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از روشهای اسنادی همچنین مصاحبه و مشاهده استفاده شده و چار چوب این تحقیق را مکتب ساختی- کارکردی بخود اختصاص داده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است ایل قشقایی، در مرحله گذار از سبک زندگی سنتی به سبک زندگی نوین قرار دارند، و با برخورداری از دستاوردهای فناورانه دنیای مدرن، زندگی جدیدی را تجربه می کنند. بطورکلی نسل فعلی ایل قشقایی، سبک زندگی متفاوتی نسبت به نسل اول و دوم انتخاب کرده اند؛ بگونه ای که ساختار فرهنگی-اجتماعی آنان بویژه درروابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی، شیوه پوششی و آرایشی، الگوی گذران اوقات فراغت و همچنین ساختار و نظام خانواده آنان در نسل سوم متفاوت از دو نسل دیگر است.
Iran is the land of tribes and nomads. The tribes and nomads
living in Iran have a unique social, economic and cultural
structure with their nomadic methods and pastoral economy,
but due to the changes that have taken place in the lives of the
people of this border in recent years, especially in the field of
family structure. The environment has evolved. Tribes and
nomads are also evolving at a rate less than they have
historically encountered. Accordingly, the purpose of this
study is the anthropological attitude to the family structure and
kinship system of tribes and nomads with emphasis on the
Qashqai tribe of Persia and the changes that have occurred in
it. This research is fundamental in terms of application and
qualitative in nature and is profound in terms of depth. The
approach of this research is descriptive-analytical. The
research findings indicate that the Qashqai tribe is in the
transition phase from the traditional lifestyle to the new
lifestyle, and with the technological achievements of the
modern world, they experience a new life. In general, the
current generation of the Qashqai tribe has chosen a different
lifestyle than the first and second generations; So that their
socio-cultural structure, especially in social and cultural
relations, clothing and makeup, leisure pattern and also the
structure and system of their family in the third generation is
different from the other two generations.