چکیده:
بنیان جامعهشناسی تفسیری ملهم از اندیشهی فلسفی مید است. او که استاد هربرت بلومر بوده است بسیار در پایهگذاری اندیشههای بلومر در کنش نمادی اثر بخش بوده است؛ اما آنجه که دریافت اندیشههای مید را بیش از پیش با اهمیت میکند، نگاه او دربارهی مدرنیته و مشکلات برخاسته از دوران مدرن است، به همین سبب کوشش شده است تا در چند جستار، مفاهیم پیجیدهی مید فارغ از یادداشتهای منتشر شدهی پس از مرگ او مانند کتاب «خود، ذهن، جامعه» از دریچهی نگاه فیسلوفان معاصر اندیشههای مید بازخوانی شود.
در این جستار که بخش دوم از اندیشههای مید را دربر میگیر به بررسی نظریهی کنش او پرداخته شده است، در نظریهی کنش به مراحل کنش، گذرایی کنش، کنش اجتماعی و بازتاب پرداخته میشود، اینکه چگونه کنش با ادراک، کاربری و کامل شدن مفصلبندی میشود.
مفاهیم گفته شده، برای درک مفاهیم مانند هویت، برسازی کنش و مفاهیم مرتبط در نظریهیهای تفسیرگرایی از اهمیت ویژهای برخودار هستند.
by Mead's philosophical thought. He, who was Herbert
Blumer's teacher, was very effective in establishing Blumer's
ideas in symbolic interactionism; But what makes Mead's
thoughts more important than ever is his view on modernity
and the problems arising from the modern era. For this reason,
an attempt has been made to reread Mead's complex concepts
in several essays, apart from the notes published after his
death, such as the book "Self, Mind, Society" through the eyes
of contemporary philosophers of Mead's thoughts
In this essay, which includes the second part of Mead's
thoughts, his theory of action is examined.
In the theory of action, the stages of action, temporality of the
act, social action and reflection are discussed, how action is
articulated with perception, manipulation and consummation.
The above-mentioned concepts are of special
importance for understanding concepts such as identity,
construction of action and related concepts in interpretivist
theories.
خلاصه ماشینی:
در اين جستار که بخش دوم از انديشه هاي ميد را دربر ميگيـر به بررسي نظريه ي کنش او پرداخته شده است ، در نظريه ي کـنش بـه مراحـل کـنش ، گـذرايي کـنش ، کـنش اجتمـاعي و بازتـاب پرداختـه ميشــود، اينکــه چگونــه کــنش بــا ادراک، کــاربري و کامــل شــدن مفصل بندي ميشود.
در ابتدا، اين رسانش کنش بين ارگانيسم و محيط کـه محـدود به محرکها و پاسخ هايي است که با زندگي ارگانيسم و کيفيت هاي آن زندگي مرتبط است ، به گونه اي تعميم مييابد کـه بـر تمـامي مقـولات واقعيت اعمال شود.
تمـام عناصـر يـک کـنش اسـت ، يعنـي انگيـزش ، (پاسـخي کـه از سـوي نگـرش نشـان داده ميشـود) و تجربه ي نهايي که به دنبال واکنشي بوجـود ميآيـد کـه از سـوي تخيلي بازنمايي ميشود کـه از واکنش هـاي پيشـين ناشـي شـده 20 است » علاوه بر «انگيزش حسي بيواسطه »، در ادراک [مطلبـي ] وجود دارد کـه ميـد آن را «نگـرش نسـبت بـه ايـن انگيـزش »٢١ مينامد.
اين رابطه ، فرمي از رفتار اسـت که ارگانيسم را به سمت ابژه يا دورتر از آن هدايت ميکند، بسـته 28 به اينکه کنش مبتني بر ارتباط يا فقدان ارتباط است .
گذشته در کنش اسـت ، در اين معنا که الفت ٣٨ با ابژه ي ادراکي کـه در شـناخت برانگيختـه شـده است و امکاني ٣٩ که در آن ارگانيسـم ابـژه ي ارتبـاطي را بکـار ميبـرد، «محصولات واکنش هاي گذشته » هستند.
3. George Herbert Mead, ‘A’, "A Pragmatic Theory of Truth," Studies in the Nature of Truth (University of California Publications in Philosophy, Volume II, I929), 73.